13.12.2018 19:00 - 20:00


Online rozhovor se zástupcem České středoškolské unie Martinem Mikšíkem

Host: Martin Mikšík

Autor: Sabina Žilková | Kurz: Online Stisk | Kategorie: Zpravodajství

Česká středoškolská unie je studentský spolek, který od roku 2013 zastupuje a hájí zájmy českých středoškoláků ve vztahu k ministerstvu školství a dalším rozhodovacím činitelům. V současné době zastupuje přes 30 000 středoškolských studentů z více než 150 škol po celé České republice. Mezi cíle spolku patří podpora všeobecného vzdělávání, metodické pestrosti ve výuce, inovací ve vzdělávání a zlepšování vzdělávací soustavy jako celku. Martin Mikšík v České středoškolské unii působí už dva roky, v současnosti na postu předsedy. Formality ale nemá rád, ve unii se podle něja na nějaké pozice nehraje. V unii má na starosti praxe, protože je to téma, které se kromě něj dotýká až 70 % středoškoláků. Je to také jeden z bodů jejich strategického plánu revoluce na středních školách.

Martin Mikšík

Kristýna Lukášková | lukaskovakika12@email.cz Jaké je vaše vysněné povolání? Chtěl byste se věnovat spíše tomu, co studujete, nebo se například jako politik nebo učitel snažit vylepšit situaci na středních školách? V současné chvíli se chci zaměřit na studium Computer Science buď na MUNI nebo někde v UK. Co budu dělat potom zatím nevím. Věřím ale, že to bude ale něco úžasného a něco, co mě bude bavit
Veronika Novotná | ver.novot@gmail.com V té době vám nevadilo, že nedostáváte žádné finanční ohodnocení, byť sebemenší? Snažil jste se tu situaci nějak řešit? Programátor bere klidně 300 Kč / hod a mě vedoucí na praxi řekl, že programuji lépe něž někteří bakaláři. (Nechci, aby to vyznělo jako nějaké vytahování se.) Situaci jsem se snažil, řešit ale neúspěšně.
Pavel Dostál | pav.dos@gmail.com Co by měli středoškoláci z odborných škol podle vás dělat pro to, aby zlepšili své uplatnění na trhu práce? Myslím si, že u odborných škol je potřeba větší propojení s firmami. Není možné, aby se na školách učil třeba programovací jazyk Pascal, který se posledních 20 let už nikde nepoužívá. Podle mě by pro nás v této oblasti mělo být vzorem Německo, kde již dlouho dobře funguje systém duálního vzdělávání.
Veronika Novotná | ver.novot@gmail.com A dostával jste za tu praxi plat? Nedostával. Ve smlouvě jsem měl doložku, která říkala, že veškerá má práce je práce neproduktivní a tedy nemusí být odměňována ani částkou stanovenou MŠMT na cca 21 Kč/hod. Moralitu a správnost této doložky nechám na posouzení čtenáři.
Veronika Novotná | ver.novot@gmail.cz Máte i vy osobně zkušenost s praxí na střední škole? Co studujete nebo jste studoval za SŠ? Studuji Střední průmyslovou školu Sokolská v Brně. Jsem na technickém lyceu, takže jsem měl praxe jen ve třetím ročníku. Praxi jsem si hledal sám a našel jsem si dobrou firmu, ve které jsem dělal knihovnu na lineární algebru pro autonomní auto. Takže se samotnou náplní práce jsem byl velice spokojen.
Sabina Žilková | sabaxt@seznam.cz Co je podle vás zatím největším úspěchem středoškolské unie? Za největší úspěch unie považuji naši petici proti odvodu 400 milionů ze školství. Samotné peníze v rozpočtu MŠMT zůstaly a nakonec nám bylo slíbeno i navýšení rozpočtu MŠMT na rok 2020 o 30 mild. A slib se nám podařilo dostat i na papír!
Hanka Kotoučová | hanka.kotoucova@email.cz Co je podle vás na českém školství nejhorší? To je těžká otázka. Nerad bych vytvářel nějakého obětního beránka nebo démonizoval konkrétní část výuky, ale obecně bych řekl, že je výuka zkostnatělá. Jak vlastně ukázala i zpráva ČSI, často se nehledí na to, co si student zapamatuje, ale na to, kolik se toho probere. Takže i když na konci studia mám papír, že toto všechno umím, nemusí tomu tak být ve skutečnosti.
Petr Hodina | petr.hodina@seznam.cz Jak byste v případě úspěchu projektu nahradili odliv učitelů ze staré školy, kteří by v novém systému nechtěli pracovat? Jak jsem trochu nastínil v předchozí odpovědi, dá se předpokládat, že taková změna nebude okamžitá a tedy k nějakému náhlému odlivu učitelů z těchto důvodu asi nedojde.
Denisa Funtíková | funtikova.denisa@gmail.com Komunikovali ste aj s vedenim konkretnych skol? Ake vy osobne vidite riesenie, ktore by viedlo k zlepseniu praxi? Dotazník byl anonymní a studenti tedy nemuseli uvést přímo na jakou školu chodí. Chtěli jsme tak, aby studenti opravdu odpovídali pravdivě a nepřikrášlovali realitu ze strachu, že by se odpovědi mohli použít nějak proti nim. Ptali jsme se tedy na hlavně na typ školy. Kontakt na sebe mohli studenti uvést pouze dobrovolně.
Anna Absolonová | ann.absolonova@gmail.com Jak se snažíte problém s nekvalitními praxemi řešit? V současnosti připravujeme přehlednou brožuru, která studenta provede praxemi. Tedy vysvětlí mu, co to praxe jsou, že existuje smlouva, která je k něčemu zavazuje. Popíše jim, jak s nimi má být zacházeno na praxích, co je jejich cílem a mnoho dalšího. Chceme, tak předejít třeba tomu, že studenti na praxích často dělají práci, co nesouvisí s oborem nebo úkony, které běžní zaměstnanci odmítají dělat.
Mariya Ostrenko | KrasotkaMashk@gmail.com Jak jste se dostal na pozici předsedy? Jednoduše. Na pozici předsedy jsem kandidoval a volby jsem vyhrál. Jsme ale pětičlenné předsednictvo a nerad dělám mezi námi nějaké rozdíly. Práce je spoustu a sám bych ji opravdu všechnu nezvládl. Vlastně by to nešlo ani v 5 lidech proto máme ještě při ruce tým dobrovolníků, ve kterém je nyní asi 20 středoškoláků.
Kristina Křivková | kristinakrivkova@gmail.com Co je vaší hlavní náplní práce a co vás k ní motivuje? Hlavní náplní mojí práce je tvorba agendy spolku, zastupování spolku v mediích a management týmu a dohled nad pracovními skupinami. Vidím ale také zodpovědnost vůči členům týmu, a tak se jím snažím předat co nejvíce zkušeností, a to i když to občas znamená, že se nějaké věci protáhnou. Důležité je, aby nás všechny práce nějak posouvala a měla pro nás přidanou hodnotu. To je vlastně i to, co mě nejvíce motivuje. Když srovnám, kde jsem byl před rokem nebo i před pár měsíci, vidím obrovský vývoj, jak profesní, tak charakterový.
Petr Hodina | petr.hodina@seznam.cz Za jak dlouho čekáte, že se vaše „revoluce na střední“ podaří? Máte nějaký přesnější časový plán? Musíme si uvědomit, že jakákoliv změna školství je běh na dlouho trať. Takže i pokud by se nám teď povedlo zavést například větší metodickou pestrost ve výuce, jakožto jednoho z bodů revoluce. Bude trvat několik let, než se učitelé opravdu naučí učit jinak a ještě déle, než nám odmaturují studenti, co takovým novým systémem prošli.
Hanka Kotoučová | hanka.kotoucova@email.cz Co byste doporučil středoškolákům, kteří nejsou spokojení s praxí? Doporučil bych jím o tom mluvit, nebát se říct vlastní názor a nespokojit se s problémy. Osobně věřím, že na každé škole se najde někdo, kdo jím dokáže poradit nebo pomoci.
Anna Absolonová | ann.absolonova@gmail.com Jak jste naložili s informacemi, které jste získali na základě dotazníků ohledně středoškolských praxí? Všechny odpovědi jsme zapracovali do zprávy z průzkumu (bit.ly/odborne-praxe). Získali jsme tak jedinečný pohled na silné a slabé stránky systému vykonávání praxí v rámci středoškolského studia, ale i na to, jak samotní studenti praxe vnímají, a jak se na nich cítí. Nejvíce alarmující byla nízká právní znalost studentů. Tedy chybějící znalosti o tom, že existuje nějaké smlouva, která je zavazuje k praxi nebo to, že za ni mohou být odměňování.
Denisa Funtíková | funtikova.denisa@gmail.com Obracaju sa na vas studenti s tym, ze ich praxe su problematicke? V současnosti přímo ne, nicméně v připravované brožuře o praxích studenty vyzýváme, aby se v případě nějakých problémů na nás obrátili.
Anna Absolonová | ann.absolonova@gmail.com Co stálo za vznikem vaší organizace? Za vznikem organizace stála parta studentů, která si řekla, že je zvláštní, že ve škole tráví nejvíce času společně s učiteli, ale nikdo se jich vlastně nikdy nezeptal na názor, co si o výuce myslí oni. Tak se dali dohromady a rozhodli se to změnit.