09.05.2019 10:30 - 11:30


Online rozhovor se spoluzakladatelem Turbomoštu a Baru, který neexistuje Janem Vlachynským

Host: Jan Vlachynský

Autor: Jiří Černý | Kurz: Online Stisk | Kategorie: Online rozhovor

Turbomošt, Bar který neexistuje, Super Panda Circus. Dnes již legendy mezi brněnskými podniky vznikly v hlavách dvou nadšených studentů. Jak se od sezonního projektu Turbomošt dostali k pověsti nejlepších barů v zemi? Co je základem úspěchu v tak konkurenčním prostředí, jako je to barové? Na otázky bude pro Stisk odpovídat jeden ze zakladatelů podniků Jan Vlachynský.

Jan Vlachynský za barem. Foto: Bar který neexistuje

Petr Vadovič | petr.vadovic@seznam.cz Proč se "Bar, který neexistuje" jmenuje právě "Bar, který neexistuje"? Dobrý den, díky moc za otázku! Púvodně to byl jenom název kampaně, blogu, který jsme psali předtím, než jsme otevřeli - o tom, jak to chceme dělat, kde berem inspiraci, atd. A protože jsme neměli název, tak jsme to prvně nazvali takhle - po dvou týdnech bylo ale jasno, že ten název zůstane, protože to měloo neskutečný úspěch.
Tomáš Hroch | hrochtomas9@gmail.com Super Pandu i Slast jste financovali formou crowdfundingu, osvědčilo se vám to? Je to cesta i pro zavedené firmy? Dobrý den, díky moc za otázku! Osvědčilo se nám to velmi, peníze jsme vybrali a také úspěšně po roce vrátili, takže v tomhle ohledu cajk:-) A rozhodně to mělo marketingový úspěch. Na druhou stranu je ale potřeba říct, že kdybychom nebrali v potaz ten marketingový efekt, tak to byly docela drahé peníze vlastně (samotný úrok byl tuším 5%, ale do toho náklady na kampaň - web, video a reklama okolo 100k, na celkovou částku 1,2mil). Takže - určitě to je cesta, ale pokud je cílem jenom peníze, šel bych normálně do banky. Pokud to má pomoci rozšířít zprávu o tom, že existuje nový projekt, vytvořit větší propojení se svými fanoušky, atd., pak je to super cesta - a i my jsme ji zopakovali se Zázračnou limonádou, tam jsme si půjčovali dokonce 2miliony...
Marek Minář | Mara.minar@gmail.com Plánujete se někdy rozrůst i mimo Brno? Dobrý den, díky moc za otázku! My moc neplánujeme, ale myslím si, že se to jednou stane:-) Kdy, kam a s jakým projektem to bude, to je ale ve hvězdách:-)
Jan Hofmann | janhofmann461@gmail.com Máte všechny své "děti" stejně rád, nebo je mezi podniky váš favorit? Dobrý den, díky moc za otázku, Jůlinku i Miušku mám obě stejně rád:-) Ale asi se ptáte na podniky... a tam mám pocit, že mám nejvíc "rád" ty, které potřebují nejvíc pomoct, rozjet, nakopnout - takže ty nejnovější:-) Respektive těm určitě věnuju víc pozornosti, ale dobře se cítím všude - a to nejlepší je právě ta mnohost...
Miloš Čejka | mildacejka@gmail.com Mají psychologičtí barmani nějaký potenciál k tomu, destigmatizovat docházení k psychologovi v očích široké veřejnosti?" Ne ve smyslu terapie, ale spíš poradny aneb trend z USA, kde má "každý svého psychologa", v prostředí ČR. Chodí se někdy lidé vypovídat svému barmanovi? Dobrý den, díky moc za otázku! Já teda často říkám, že barman je "jakoby" psycholog, či případně že musí mít v určitých ohledech podobné schopnosti, ale na druhou stranu si myslím, že je to pořád na míle vzdálené, takže ohledně první otázky na potenciál destigmatizace - myslím si, že spíš ne, že to jsou natolik odlišné zkušenosti, že se to moc nepropojuje. Ale ano, spousta lidí vnímá barmana jako někoho, komu se chodí "vyzpovídat", myslím, že to tak bylo v našem oboru vlastně vždycky.
Heda Greplová | 470015@mail.muni.cz Jak se vůbec zrodila první myšlenka založit bar/turbomošt? Dobrý den, díky moc za otázku! Turbomošt vznikl jako takové rozšíření naší brigády na výšce - rozváželi jsme jablečné mošty po brněnských kavárnách, ale moc to nefungovalo (jinými slovy, jaksi se nám nedařilo na tom nic vydělat), tak jsme hledali cestu jak s tím supr produktem udělat něco víc, něco co by i byznysově bylo zajímavé - a tak jsme se s kamarády z kavárny Zastávka v Židenicích přihlásili do výběrka na vánoční trhy. No a protože na vánočních trzích se prý pil alkohol (prý, my jsme tam předtím nikdy nebyli), tak jsme ten samotný mošt "vytunili" jablkovicí a skořicí, hřebíčkem a badyánem - a mělo to úspěch. BKN bylo potom takové "prodloužení", protože vánoční trhy jsou jenom měsíc v roce a ten zbytek roku jsme se nudili, tak jsme se rozhodli postavit opravdický, celoroční bar.
Eva Drtilová | evadrtilova@email.cz Jaký je vás oblíbený nealko nápoj? Soustředíte se i na skupinu abstinentů? Dobrý den, díky ta otázku! Já osobně se na ni soustředím velmi, protože sám příliš nepiju, respektive čím dál tím míň:-) Vlastně celá naše Zázračná limonáda a jejích 17 současných příchutí je zacílená tímto směrem, ale i koktejlově se snažíme vytvářet zajímavé počiny v nealko sektoru - např. v SPC menu je pravidelně cca 20% nealko koktejlů, a největší fór je v tom, že vůbec nepůsobí jako nějaké pitíčka pro děti, ale jsou to plnohodnotné zajímavé drinky, které prostě jenom nemají alkohol (a když vám to neřeknem, tak to častrokárt ani nepoznáte...) Já osobně miluju zelený čaj a Zázračnou č. 5:-)
Jakub Doubek | doubek.jaakub@gmail.com Myslíte si, že existuje v Brne (alebo v Česku) niekto, kto by mohol konceptu Vašich podnikov konkurovať? Ak áno kto, a prečo? A Čo pro vás konkurencia znamená? Dobrý den, díky moc za otázku, konkurence je mé oblíbené téma. V našem oboru je to totiž trochu naopak než třeba ve výrobním sektoru, my vlastně chceme, aby kolem nás vznikaly další zajímavé a úspěšné podniky, ono to totiž posouvá celou kulturu a atmosféru toho města/čtvrti/ulice, a je to nakonec dobře pro všechny. Tím, že máme omezený počet míst, tak ani nemůžeme chtít obsloužit všechny v každý večer, ale raděj než aby si všichni ostatní řekli, že půjdou raděj domů nebo do podniku, kde to nedělají s láskou (to je opravdová konkurence, ti by neměli existovat), tak půjdou někam kde je to dobrý. A příště třeba k nám. Obecně si teda myslím, že v Brně je čím dál tím víc zajímavých míst a všechno se to posouvá dobrým směrem.
Anežka Horová | 471574@mail.muni.cz Jaké jste měli v začátcích podnikání největší překážky? Dobrý den, díky moc za otázku! Tehdy mi stoprocentně přišlo, že všechno je největší překážka, ale která to byla doopravdy, těžko říct... ale když nad tím přemýšlím, tak určitě peníze - žádné jsme neměli a horkotěžko jsme sháněli půjčky, ale to byla zároveň velká výhoda, protože nás to nutilo dělat věci úsporně a obracet každou korunu. A pak samotný fakt, že jsme vůbec nerozuměli tomu, co jdeme dělat, to byla největší překážka a největší výhoda zaráz!
Matěj Machoň | matejmachon@gmail.com Kolik stoji nejlevnější a kolik nejdražší věc ve vašich podnicích? A je stále na menu poznámka, že tuzemák nevedete? Dobrý den, díky moc za otázku! Tuzemák pořád nemáme, to je pravda, a v BKN menu je to pořád napsané... Ohledně nejlevnější a nejdražší věci, nejdražší bude zřejmě panák Rémy Martin Centaur de Diamant v BKN nebo láhev Cristalu ve 4pokojích, ale přesnou cenu se přiznám z hlavy nevím. A nejlevnější... to nevím... možná třetinka piva ve Slasti?
Denisa Mazourková | Mazourkovadenisa@seznam.cz Jaky drink je nejprodávanější/ nejsložitější na výrobu? Pamatuji si drinky, co vypadaly jako ledová tříšť, byly to třeba tyto? Dobrý den, díky za super otázku! Nejprodávanější drink se liší v každém podniku, podle toho, co je v menu, ale kdybychom nepočítali meníčkové drinky, tak je to určitě Old Fashioned a v závěsu za ním Mai Tai. Jinak z našich podniků jsou obecně nejsložitější drinky v Super Panda Circusu, ať už přípravou, zdobením, nebo i výrobou surovin. Drinky v konzistenci ledové tříště, které jsme mívali hlavně v Baru, který neexistuje, jsou složitější na přípravu předem, ale zase jsou potom rychlé na výdej, a o to nám tam šlo, abychom zkrátili čas, kdy se drink dostane k hostům - to je totiž jedno z velkých úskalí našeho oboru, ta pracnost a délka přípravy. Každopádně už ale přípravu v těchto strojích na ledovou tříšť nepoužíváme, protože ty stroje byly strašné dreky a furt se kazily:-)
Pavel Gejdoš | gep@email.cz Za minulého režimu byly populární "drsňácké" koktejly jako například Klabzubova jedenáctka (11 druhů alkoholu dohromady) či Semafor (griotka, vaječňák, zelená). Vyzkoušel jste si někdy na vlastní hrdlo něco takového? Případě nezvažovali jste někdy uspořádat "Retro týden" jako v Lídlu? :) Dobrý den, díky moc za otázku! Ani jednu z Vámi popisovaných věcí jsem nezkoušel, ale musím se přiznat, že mě ani moc nelákají:-) Mám obecně spíše negativní vztah k čemukoliv, co je jenom chlast pro chlast, koneckonců z toho důvodu neděláme Long Island Iced Tea, protože to častokrát lidé chtějí jenom kvůli tomu, aby se "ožrali"... A u těchto "míchaček" mám podobný pocit. Snad jsem vás ani nikoho neurazil, ale myslím, že retro týden u nás spíš nebude:-)
Tomáš Hroch | hrochtomas9@gmail.com S jakými kuriózními zážitky se lidi barmanům svěřují? Co Vás vyvedlo z míry? Dobrý den, díky za otázku! Ale na rovinu musím říct, že vůbec nemám tušení - protože já sám nejsem barman (za barem jsem stál dvakrát v životě, na 2. narozeninách BKN a 2. narozeninách 4P), takže mě se nesvěřují - a kdyby to ti barmani a barmanky posílali dál, tak by dělali špatně svojí práci:-) Ale kdybych si měl tipnout, tak úplně s kdečím...
Matěj Hamala | djdommyyy@gmail.com Je podle vás důležitější koncept a provedení, nebo kvalita podávaných nápojů a jídel? A co v dnešní internetové době ocení průměrný návštěvník více? Dobrý den, díky moc za otázku! Jsem naprosto přesvědčenej, že to nejdůležitější je pro každého něco jiného, takže na to vůbec neumím odpovědět. Respektive takto - nejdůležitější jsou ti lidé, kteří to všechno zprostředkovávají. Barmani, barmanky, kuchařky, kuchaři, servírky a číšníci... a jejich schopnost naladit se na vás, vytvořit dialog a být v tom s váma, a udělat věci pro vás. A pak to vlastně může být strašnej koncept, strašně provedenej s hnusnými drinky, a přesto to bude nejlepší zkušenost:-) Ne, že bychom nechtěli dělat nejlepší drinky na světě, ale to první je ta interakce. A ta se nedá naplánovat. A jsem přesvědčenej, že v tom lidském kontaktu je nakonec jedno, jestli je internetová nebo jiná doba...
Lukáš Kuřímský | skydee@seznam.cz Plánujete do budoucna otevření i nějakých dalších podniků? Dobrý den, díky za otázku! Dalšímu rozvoji se nebráníme, i když v tuto chvíli jsme celkem zahlcení tím, abychom všechny nové projekty posledních dvou let (Slast, Anybody, Whiskey Bar, Zázračná, Mluvící hlavy...) dostali do udržitelného stavu. Každopádně další podniky chci vždy otvírat jenom s někým z týmu, ideálně tak, aby ta myšlenka přišla odjinud než ode mě či Andreje nebo dalších lidí z "vedení", a v tom smyslu vlastně neplánujeme, ale jsem přesvědčenej, že se to stane, jenom vůbec nevím kdy a co to bude:-
Jakub Doubek | doubek.jaakub@gmail.com Väčšina ľudí pozná Vaše podniky hlavne pre ich pestrý výber rôznorodých nápojov. Máte plány aj na väčšiu popularizáciu gastronómie? Krásný den, díky moc za otázku! Ohledně větší popularizace - parta kolegů pracuje na koktejlové "kuchařce", jestli by se to dalo zařadit do téhle oblasti, takže odpověď je asi jo:-) Ale ještě je to dlouhá cesta, a spousta projektů co rozjedeme se nedokončí, takže nechci zbytečně předbíhat...
Miloš Čejka | mildacejka@gmail.com Nahrazují dnešní barmani u ateistické společnosti roli knězů ze středověku? Nemají pak lidi tendenci považovat bar za svůj kostel a alkohol za boha? Dobrý den, díky za otázku! A na rovinu musím říct, že nevím, respektive si moc netroufám říct. Mám každopádně pocit, že v posledních letech je výrazný příklon k rozumnějšímu pití, míň "voltů", ale větší chuť, skvělej večer, ale bez obrovské kocoviny další den. V tomto smyslu bych spíše viděl lehký "odklon" od toho alkoholového božství:-) Což nás teda baví, protože se snažíme být spíše propagátory rozumného pití, než nezřízené ožíračky.
Anežka Horová | 471574@mail.muni.cz Podle jakých kritérií vybíráte nové barmany do Vašich podniků? Dobrý den, díky moc za otázku! Nejprve je třeba říct, že nikdy nenabíráme barmany, respektive na barmanské pozice. Kdybychom to dělali, tak nám asi záleží na schopnostech, znalostech, atd... Ale celý náš systém je založený na tom, že všichni začínají "od píky", na tzv. vstupních pozicích, bez ohledu na to, jak dlouhou praxi či zkušenosti před námi měli. Díky tomu si můžeme dovolit ten luxus sledovat jen pár věcí, které jsou u náboru důležité: vždycky to musí být člověk, co má rád druhé lidi a chce jim dělat radost (a takových vůbec není většina a je to v pohodě, akorát by ti co to tak nemají neměli dělat v pohostinství, protože láska k lidem je předpoklad pohostinnosti). Pak nám hodně záleží na tom, aby to byl člověk, který se chce učit a posouvat dál. Co nejmíň fixního myšlení, cokoliv se jde naučit, když mi dáte příležitost. A pozitivní myšlení. Ideálně více interní "locus of control" (pokud se "vám dějí" pořád dokola blbé věci a celý svět se proti vám spikl, tak s vámi spíš být nechceme)... A ještě pár dalších věcí, ale tyhle jsou asi nejdůležitější. Jo, a musí to být člověk, který nám bude sedět, se kterým bychom šli na pivo třeba...
Jiří Černý | jiricerny95@gmail.com Jak velký je momentálně tým lidí z Baru? Kdo je, krom zakladatelů, služebně nejstarší? Dobré dopoledne, díky za otázku! Přiznám se, že úplně přesné číslo teď nevím, protože v těchto dnech probíhá nábor a pár lidí už jsme přijali:-) Ale před týdnem to bylo 146 lidí a za dva týdny bychom měli být někde okolo čísla 170. Úplně na začátku nás bylo 13, a z toho počátečního týmu zbyli kromě mě a Andreje ještě tři lidé - Honza Vodička, Tomáš Křemenák a Tomáš Miška, všichni dnes také spolumajitelé dalších našich podniků (Slast, respektive Slast a 4Pokoje)
Tereza Kráčmarová | kracmarovat@gmail.com Proč právě název Turbomošt? Dobrý den, díky za otázku! Nejlepší odpovědí by bylo asi "vlastně vůbec nevím", protože už je to na mou paměť poměrně dlouho:-) Ale kdybych měl zrekonstruovat naše uvažování před těmi deseti léty, tak jsme hledali jakousi alkoholickou vylepšeninu klasického jablečného moštu, a když už jsme ji našli, tak nám ta předpona Turbo přišla jako vystihující... Ale druhá věc je, že ten testovací večer byl tehdy dlouhý, takže to bylo po pár Turbomoštech, takže fakt - vlastně přesně nevím...
Martin Foral | MartinForal@seznam.cz Jaká je vaše oblíbená značka whiskey? Dobrý den, díky za otázku! Pravdou je, že moc neumím odpovědět - poslední dobou piju čím dál míň, i když to může znít divně:-) A když už se k "tomu" dostanu, tak mi jde většinou o úplně jiné věci, než samotný produkt - o to s kým jsem v tom podniku, kdo je za barem, jak to tam vypadá... takže, když už bych si měl objednat whisky, dal bych si něco, co by mi doporučil barman či barmanka, nebo to, co si dá ten člověk vedle mě:-)
Anna Viktorinová | rialilly@gmail.com Podnikáte společně s Andrejem Vališem. Nezkomplikovala vám společná práce vaše přátelství? Dobrý den, díky za první otázku! A rovnou k odpovědi - myslím, že právě naopak, díky společné práci jsme o to větší přátelé. Mám za to, že právě práce a společné cestování je to, co nám nejvíc pomohlo se sblížit...