02.05.2013 12:07


Brno opravdu známe, říkají tvůrci první brněnské USE-IT mapy

Autor: Kristýna Motlová | Kurz: Stisk | Kategorie: Zpravodajství

Organizace USE-IT se zabývá tvorbou specifických turistických map. Nejsou v nich reklamy ani přehršle památek. Projekt se soustředí na neotřelé tipy od samotných obyvatel měst a cílí především na mladé cestovatele. V květnu vyjde USE-IT mapa také pro Brno.

Brno – Netradiční turistické mapy, vznikající pod hlavičkou projektu USE-IT, vytvářejí především místní mladí lidé. Mezi ně patří i Jana Mazalová a Vojtěch Šrámek - studenti a dobrovolníci, kteří se podíleli na vzniku první USE-IT mapy v Brně.

Kdy a kde vznikl projekt USE-IT?

Mazalová: Úplně poprvé se objevil v Kodani v roce 1971, tenkrát však mapa ještě neměla dnešní podobu. Potom se pomalu pokračovalo v Oslu a Rotterdamu. Po roce 2002 se přidávalo čím dál tím více zemí – nejprve Belgie, poté Slovinsko a Švédsko. V roce 2008 vznikla organizace USE-IT Europe, která zastřešuje lokálním USE-IT projekty.

Šrámek: Mekka současného pojetí USE-IT je v Belgii a především v Bruselu, který se snaží rozšiřovat myšlenku do dalších měst.

Poslední dubnové dny patřily v brněnském USE-IT týmu finálním poradám. Foto: Kristýna Motlová

 

Kdy se USE-IT dostal do Česka?

Mazalová: Do České republiky se projekt dostal přes Prahu, kde vyšla první mapa v roce 2011; druhá vznikla loni. Momentálně tam pracují na mapě pro letošek. Z Prahy se USE-IT rozšířil do Ostravy, kde už svou mapu mají, a do Brna.


Šrámek: Jsou i další města, kde mapa vyjde, ale nelze ještě říct kdy. Jde o Olomouc, Český Krumlov, České Budějovice a Plzeň.


Jaké jsou hlavní cíle projektu?


Šrámek: Mapa má být smysluplná, používá se sousloví „no nonsense“. Primárně nemá nabízet žádné povrchní turistické atrakce. Smysl je v tom, že do Brna přijede kamarád třeba z Finska a zeptá se, kam si má jít nakoupit, kde se má ubytovat, ale zároveň i kde se může večer pobavit. Hledá podnik, který je buď pro město specifický, nebo je zajímavý tím, že ho všichni místní znají.


Mazalová: Taky se tomu říká „breaking the bubble“, tedy vyproštění se z turistické bubliny. Přijedete-li do nějakého města s běžnou mapou, najdete v ní často podniky, které si za to zaplatily. To je v rozporu s myšlenkami USE-IT, kde mapu vytváří místní. Právě oni doporučují podniky, o nichž vědí, že jsou dobré a fungují.

 

Pro koho mapu vytváříte?

Šrámek: Cílová skupina jsou mladí lidé. Těm je mapa uzpůsobená od grafické stránky až po doporučená místa.

Mazalová: Až dvacet procent turistů tvoří mladí cestovatelé se specifickými požadavky. Hodně utratí za dopravu a ubytování. USE-IT mapa jim pomáhá i s tímto – radí, jak se do Brna dostat, doporučuje hostely, které jsou méně nákladné než hotely. Obecně se zaměřuje na snižování cestovatelských nákladů.

Další důležitou myšlenkou je snaha o propojování lidí, seznamování se s kulturami, poznávání odlišností, a to těch skutečných, ne stereotypních  nebo zpropagovaných. Například v Praze vám budou tvrdit, že turistický suvenýr je matrjoška, která s námi nemá vůbec nic společného. A pak někdo opravdu přijede a koupí si ji. USE-IT mapa tomuhle předchází.

Šrámek: Někteří cestovatelé navíc začínají jezdit vyloženě po městech, jež USE-IT mapy mají – zajímá je například Ostrava nebo Bratislava.

Kdo a jak vybírá podniky do mapy?

Mazalová: Vybíráme je převážně my a také nám každý může dávat tipy přes facebook nebo naše stránky. Budou-li opravdu zajímavé nebo se budou častěji opakovat, můžeme je do mapy zařadit. Mapa samozřejmě vždycky odráží její tvůrce, byť je to produkt snažící se o co největší zapojení veřejnosti.

Šrámek: Na naší skupině je příjemné, že jsme docela různorodí, což se odráží i na rozmanitosti návrhů.

Mazalová: A hlavně tu všichni dlouho žijeme, takže Brno opravdu známe.

Kolik vám přišlo návrhů zvenčí?

Mazalová: Návrhy chodí, ale není jich mnoho. Lidé nejsou moc aktivní, a to nejen v našem projektu, ale obecně. Spousta z nich nám oznámila, že nám tipy pošle, nakonec z toho ale většinou sešlo. Letos jsme jich dostali asi třicet.

Šrámek: Ne každý ví, jak bude vypadat finální podoba, neboť projekt tu ještě není úplně známý. Po vytištění mapy si ji někdo otevře a třeba si řekne: „Proč tady není tenhle podnik?“ Najednou už bude mít motivaci zaslat svůj návrh.

Mazalová: Sběr tipů od veřejnosti není úplně standardní, je to taková česká specialita. Převzali jsme ji z Prahy, která s ní začala. Například v Bruselu se tipy nesbírají – mapu tam vytváří pouze vybraná skupinka místních. 

Brněnská mapa během testování. Foto: Kristýna Motlová

Kdo všechno se na projektu podílí?

Šrámek: Máme jednu grafičku, dva kartografy, jednu překladatelku, pět lidí podílejících se na tvorbě mapy a koordinátorku. Všichni jsme dobrovolníci.

Jak dlouho na mapě pracujete?

Šrámek: Ve fázi myšlenky od května minulého roku, ale do opravdové práce jsme se pustili asi v listopadu. 

Kde jste na projekt sehnali finance?

Mazalová: Peníze jsme získali přes grant projektu Mládež v akci vypsaném na naši koordinátorku Ivetu Antolíkovou. 

Kde bude mapa k dispozici?

Mazalová: Ve všech USE-IT centrech v Evropě. V Brně pak v turistickém informačním centru, v Brno Expat Centre a v hostelech, které jsou v mapě.

Šrámek: Měla by být dostupná také pro studenty v programu Erasmus hned, jak do Brna přijedou. Všechny USE-IT mapy budou zdarma.

Inspirovali jste se při tvorbě jinými mapami?

Šrámek: V některých případech jsme vycházeli z pražského formátu. Hodně jsme se inspirovali také belgickou podobou.

Má brněnská mapa nějakou svou specialitu?

Mazalová: Za naši specialitu by se dala označit kavárenská kultura, kterou jsme si do mapy prosadili. V jiných verzích není.

Co je na hlavní stránce brněnské mapy?

Mazalová: Noční rozjezdy s typickými brněnskými obyvateli včetně krokodýla.

Klíčová slova: USE-IT, rozhovor, Brno, mapa

Hodnocení příspěvku

1 | 2 | 3 | 4 | 5 (1 - nejhorší, 5 - nejlepší)

Vkladání nových komentářů skončilo.