16.04.2012 18:25


České dráhy testují kupé pouze pro ženy, muži se bouří

Autor: Věra Jandová | Kurz: Online Stisk | Kategorie: Zpravodajství

Ženy v Česku mohou vlakem cestovat o něco bezpečněji. České dráhy zavádí dámské oddíly, kam si mohou muži sednout jen s povolením přítomných žen. Tato možnost se týká dálkových expresů a spojů EuroCity mířících na Slovensko, do Německa nebo do Ostravy.

Brno Od února České dráhy testují speciální vagony, které jsou určeny pouze pro ženy a děti. Pokud se novinka osvědčí, měly by být dámské oddíly součástí všech dálkových spojů. Ženy by si pak místa mohly i rezervovat. 

„Myšlenka na zavedení dámského oddílu vznikla na základě podnětů cestujících a zkušeností našeho personálu z provozu. Tyto vagóny nyní zkoušíme v několika desítkách vlacích. Postupně by jich mohlo být kolem osmdesáti,“ vysvětlil mluvčí Českých drah Petr Šťáhlavský. Dámská kupé jsou označena speciálním piktogramem. Zda v kupé sedí jen ženy, pak kontroluje průvodčí, který by případné mužské osazenstvo požádal o přemístění do jiného kupé. Oddíly jenom pro ženy jsou navíc umístěny v blízkosti vlakového personálu, což má podpořit ještě větší pocit bezpečí při cestování.

Reakce na novinku Českých drah jsou různé. „Nevím, jestli bych tuto možnost využila, protože jsem z praxe a nebojím se, ale nápad jako takový schvaluji. Určitě to ocení třeba seniorky cestující samy v noci,“ řekla průvodčí tratě Brno-Tišnov, která nechtěla být jmenována, protože je ze zákona vázána mlčenlivostí.

Mluvčí Petr Šťáhlavský uvedl, že České dráhy již obdržely pozitivní ohlasy od žen, které se s oddílem setkaly. „Samy se rozhodly zaslat nám email se svou pozitivní zkušeností. Vlastní průzkumy teprve budeme provádět,“ přiblížil Šťáhlavský.

České dráhy zavádí zónu bezpečí od roku 2010. Autor: Věra JandováSpousta mužů ale vnímá toto privilegium žen za diskriminační. Unie otců podala na České dráhy trestní oznámení pro podezření ze spáchání trestného činu proti lidskosti. Jde podle ní o zjevné znevýhodnění osob mužského pohlaví, které nemají stejné právo využívat služeb veřejné dopravy. S tím nesouhlasí Šťáhlavský, který tvrdí, že je tento jednostranný pohled nesmyslný. „Muži vždy měli za úkol pomáhat ženám v různých situacích. Smyslem těchto oddílů je podpora dodržování společenských pravidel, jako je uvolnění místa sezení v prostředcích veřejné dopravy,“ namítnul. České dráhy navíc nezavádí pouze vagóny pro ženy. „Poskytujeme i další specifické oddíly jako klidový, pro cestující s dětmi, zdravotně postižené a pro vozíčkáře,“ dodal Šťáhlavský.

Dámské oddíly ve vlacích nejsou prvním pokusem o zvýšení bezpečnosti. Na takzvané zóny bezpečí upozorňuje cestující Pavel Dvořák z Brna. „S ochranou žen souhlasím, čistě dámské oddíly se mi ale zdají příliš. Existují přece i zóny bezpečí, které plní obdobnou funkci a jsou dostupné všem,“ reagoval Dvořák. Zóny bezpečí České dráhy začaly zavádět v listopadu 2010 a jejich funkce je podobná funkci dámských oddílů. Nejsou ale vymezené pohlavím. „Zóny jsou v Jihomoravském kraji k dispozici přibližně u třiceti spojů. Jedná se o vlaky s minimálně čtyřmi vozy v noční době od devatenácti do čtyř hodin,“ vysvětlila mluvčí Českých drah Jihomoravského kraje Kateřina Šubová. Speciální vůz je osvětlen maximální světelnou intenzitou po celou dobu jízdy, ve vagónu se také častěji vyskytuje průvodčí. V samotném voze jsou k dispozici informace, jak se chovat v případě nebezpečí ať už formou letáků, plakátů či samolepek.

Klíčová slova: Dámské oddíly, vlak, diskriminace, bezpečí

Hodnocení příspěvku

1 | 2 | 3 | 4 | 5 (1 - nejhorší, 5 - nejlepší)

Vkladání nových komentářů skončilo.