20.03.2011 13:16


Cesta k novému logu není vždy hladká

Autor: Barbora Janečková | Kurz: Online Stisk | Kategorie: Ekonomika

Některé české firmy a organizace se snaží osvěžit svou image. Nové logo chystá například ZOO Praha či ministerstvo školství. Soutěž o logo pražské ZOO vyvrcholí tento týden, na ministerstvu je výsledek zatím nejistý.

Praha – Pražská ZOO se pochlubí novým logem. Porota ve středu vybere vítěze z pěti návrhů, které postoupily z prvního kola. Podle grafické designérky Věry Marešové jsou však všechna loga, jenž jsou nyní ve hře, typograficky špatná.

Celá pětice je málo výrazná, s typografií lze pracovat mnohem kreativněji. Nyní měli autoři za úkol návrhy dále rozpracovat, uvidíme, jak se s tím vypořádají. Projeví se také, jestli je jejich koncept loga dobře promyšlený,“ vysvětlila Marešová. V tomto ohledu považuje za silnější stávající dočasné logo ZOO, které sice není nijak zvlášť dobré, ale má alespoň výrazný rukopis. „Aby byla změna přínosem, je důležité, aby celkový vizuální styl pražské ZOO byl ještě výraznější než současný,“ doplnila Marešová.

Výraznost a propracovanost jsou vlastnosti, kvůli kterým logo nemusí uspět, pokud je postrádá. To se také projevilo v soutěži o logo ministerstva školství. Porota z více než devíti set možností nevybrala žádnou vítěznou, přestože změna loga je pro ministerstvo již nutná. „Stávající logo je špatně čitelné, nepřehledné a nevýrazné. Po výtvarné stránce je zcela nepřesvědčivé a opticky nevyvážené. O tom, že je třeba jej změnit, není žádných pochyb,“ uvedl odborník na písmo a typografii Otakar Karlas.

Ministerstvo školství ocenilo tato loga, vítěze však nevybralo.Odborná porota, ve které zasedli profesionální výtvarníci, se nakonec shodla, že staré logo si ministerstvo školství přes všechny nedostatky ještě nějakou dobu ponechá. Soutěžní návrhy studentů totiž nedosáhly takové kvality, aby byly pro úřad dostatečně reprezentativní. „Bohužel musím konstatovat, že jsme se shodli na potřebě vyhlášení druhého kola soutěže,“ řekl Karlas. Autorům tří nejzdařilejších návrhů se od ministerstva dostalo alespoň ocenění v podobě tří tisíc korun.

Firma či organizace by měla mít logo s nějakým příběhem, značku přibližující její filosofii,“ sdělila Marešová. Potvrdil to i marketingový odborník Jakub Horák. „Společnost vlastním vizuálním stylem sděluje svoji filosofii klientům a veřejnosti. Pokud například McDonald’s změní logo z červeného na zelené, dává tím najevo příklon k ekologii. Logo může záměrně působit dynamicky či přátelsky, moderně či naopak velmi tradičně. Firma tím poukazuje na hodnoty, které vyznává,“ přiblížil.

Horák dále tvrdí, že vizuální styl působí i uvnitř společnosti. „Pokud zaměstnanec pracuje ve firmě, kde má každý jinak vypadající vizitku a hlavičkové papíry si vyrábí každý sám jiným písmem, oslabuje to zaměstnaneckou soudržnost a tedy i pracovní nasazení,“ doplnil marketingový expert.

Podobně přitom vypadá vizuální styl ministerstva školství. Je nejednotný, logo úřadu se objevuje spíš nahodile. Nemají tam jednotné hlavičkové papíry ani podpisy v e-mailech. Pokud se v dalším kole podaří nové logo vybrat, mělo by přispět k vybudování jednotné korporátní identity ministerstva. „Objeví se na propagačních předmětech, vizitkách, označnících budov nebo na razítkách. Chceme tak udržet krok s ostatními ministerstvy a zefektivnit firemní strategii,“ uvedla Markéta Faltysová z odboru vnějších vztahů ministerstva školství.

Podle výtvarníka Ronyho Plesla není ojedinělé, že k výběru nového loga nedojde hned v prvním kole. Neúspěšná přitom byla například také soutěž o logo ZOO Praha před třemi lety. Podle zadání totiž mělo obsahovat motiv koně Převalského, ukázalo se však, že je obtížné ke zpracování. Ve středu se veřejnost dozví, jestli se tento motiv objeví v logu novém. Obsahují jej totiž tři z pěti návrhů.



Klíčová slova: logo, ZOO Praha, ministerstvo školství, vizuální styl, grafika, marketing

Hodnocení příspěvku

1 | 2 | 3 | 4 | 5 (1 - nejhorší, 5 - nejlepší)

Vkladání nových komentářů skončilo.