13.05.2011 12:03


Doprava v Brně patří na špici v republice

Autor: Markéta Venyšová | Kurz: Online Stisk | Kategorie: Ekonomika

Brněnská doprava patří k té nejprogresivnější v Česku. Vedení Dopravního podniku města Brna chystá pro cestující mnoho změn. Chybí však peníze.

Brno – Veškerá veřejná doprava je ztrátová a musí ji dotovat její zřizovatel. V Brně je zřizovatelem město. „Ve světě neznám místo, kde by byly náklady pokryty tržbami. V průměru musí zřizovatel doplácet padesát procent nákladů,“ uvedl technický ředitel dopravního podniku Rudolf John.

Brňané jezdí nejmodernějšími tramvajemi. Foto: Markéta Venyšová

Jaká doprava je nejvíce ztrátová?
Nákladově na počet ujetých kilometrů je nejdražší tramvajová doprava. Je to dáno tím, že drahá je výstavba a úprava kolejí. Naopak v přepočtu na jednoho cestujícího je tato doprava nejefektivnější. 

Jaké jsou ceny brněnského jízdného v porovnání se zbytkem republiky?
Je fáma, že v Brně lidé platí nejvíce. Nejobjektivnější je poměřit cenu za deset minut jízdy. Když ji porovnám například s Libercem, který má navíc mnohem menší sítě, jsme levnější. Brněnská doprava patří k nejprogresivnějším v Česku. Zahraniční návštěvníci často obdivují noční spoje. Ty jsou fenoménem. Zajištěny máme i pravidelné nízkopodlažní spoje.

Jak vymáháte dluhy od černých pasažérů?
Situace se pohnula hodně kupředu. Dříve jsme se museli s neplatiči složitě soudit. Když nám nyní někdo nezaplatí, pohledávka se odprodá exekutorské firmě a my dostaneme sto procent hodnoty dluhu.

Která linka je nejvytíženější?
Tramvaj číslo jedna na trase do Řečkovic. Museli jsme vyřešit navýšení kapacity, ale už jsme nemohli více zahušťovat interval spojů, protože na lince jezdí i jiné tramvaje. Jednička tedy nově jezdí s třemi vozy nebo jako dvě spřažené kloubové tramvaje. Tyto vozy jsou ale tak dlouhé, že jsme museli prodlužovat některá nástupiště.

Jaké změny v chodu dopravního podniku plánujete?
Změny jsou nutné neustále, hlavně v organizaci dopravy. Musíme vyřešit dopravu do čtvrti Kamechy. Dále uvažujeme o prodloužení kolejí do kampusu v Bohunicích, ale chybí peníze. Špatná je i situace na ulici Minské a Horově. Na opravu tratě čeká i ulice Milady Horákové směrem k dětské nemocnici.

Klíčová slova: dopravní podnik, Brno, tramvaj, doprava, cestující

Hodnocení příspěvku

1 | 2 | 3 | 4 | 5 (1 - nejhorší, 5 - nejlepší)

Vkladání nových komentářů skončilo.