04.10.2019 16:30


Dostalo se mi nejlepší možné výuky, i tak ji nedokážu využít v praxi, říká organizátorka protestů

Autor: Jessica Kapetanović | Kurz: Online Stisk | Kategorie: Zpravodajství

Praha – Protest proti povinné maturitě z matematiky, který pořádala Česká středoškolská unie (ČSU) se konal tento pátek ve tři hodiny odpoledne na Malostranském náměstí v Praze. Proč tito studenti protestují a jak by podle nich mohla a měla vypadat kvalitní výuka? Nejen na tyto otázky odpovídala první místopředsedkyně ČSU Veronika Elznicová ještě v den konaných protestů. 

Veronika Elznicová, místopředsedkyně České středoškolské unie. Autor: Jessica Kapetanović

Na facebookové události protestu píšete, že nejdříve chcete kvalitnější výuku, poté až povinné zkoušky. Proč výuka na středních školách není kvalitní?

Prvním a hlavním problémem je to, že je v Česku celkově nedostatek učitelů, včetně učitelů matematiky. To nám potvrdil i ministr školství Robert Plaga. Druhým problémem je, že většina studentů s dobrými známkami z matematiky jsou ti, co se dobře naučili vzorečky. Ty dobře využijí ve slovních úlohách, ale ne v příkladech, které lze reálně využít v praxi. Prostě je nenapadne ta souvislost. 

Jak by se tyto problémy mohly řešit?

Podle mě by v první řadě měl být dostatek vyučujících, kteří jsou matematiku schopni vyučovat skutečně kvalitně. Aby mohla být výuka kvalitní, musí studenti vědět, jak naučené věci užívat v praxi. Je důležité, aby to, co se student učí, pro něj nebylo jen něco, kolem čeho proběhl. I když se bude učit třeba míň věcí, tak pořád je nejdůležitější, aby mu to zůstalo v hlavě a věděl jak to pak využívat v praxi. I když ho látka nebude bavit, tak pořád bude chápat, proč je pro něj důležitá. A že to není jen pro to, aby složil jednu zkoušku, a pak všechno zapomněl.

Jste v maturitním ročníku. Proč protestujete, když se vás povinná maturita z matematiky netýká?

Protestuji, protože s tím nesouhlasím a vidím lidi okolo sebe, co mají stejný názor. Někdo to prostě udělat musí. Nechci se zaměřovat jen na to, že „tohle“ je můj svět, „tohle“ se mě přímo týká, „tohle“ budu řešit, ale věci, co jdou okolo, řešit nebudu. Takový přístup se mi nelíbí.

Na jaké střední škole vy a vaši kolegové z České středoškolské unie studujete?

Studuji na osmiletém gymnáziu v Kralupech nad Vltavou. Většina z nás jsme ze škol napříč celou republikou, jeden z předsedů je také ze Středočeského kraje, někteří i ze Slezska. Náš předseda Viktor je z pedagogického lycea v Praze, takže nejsme všichni z gymnázií. Pohled na výuku a její kvalitu je tedy hodně odlišný.

Má vaše gymnázium stejné problémy, co se týče výuky matematiky?

Měla jsem hodně velké štěstí, protože za posledních sedm let matematiky mě učila nejlepší profesorka v okolí. Na maturitu bych podle mě byla dobře připravená, protože jsem se naučila všechno, co jsem potřebovala, a vzorečky mi byly dobře vysvětlené. Jenže jsou to zase vzorečky. I přes to, že se mi dostalo dnes nejlepší možné výuky, tak pořád nejsem schopná poznatky využít v praxi.

Nebojíte se, že vám protest zkazí vztahy s učiteli matematiky na vaší škole?

My ale neprotestujeme proti učitelům. Je nám líto, že to tak někdo může chápat. Takoví lidé zjevně nechápou myšlenku toho, co děláme. To my ale moc nezměníme. Naopak, my jsme opravdu rádi za učitele, co se nás snaží naučit to, co můžou a věnovat se nám i mimo výuku. Kdyby ale naše rozhodnutí mělo ovlivnit, že si někdo protesty může vzít osobně a nelogicky proti nám vystoupit třeba špatnou známkou, tak bychom asi nemohli dělat nic.

Upozorňujete na rozdíly mezi neúspěšností při maturitě z matematiky na středních školách a gymnáziích. Bylo by tedy přijatelnější, aby se povinná maturita zavedla pouze na gymnáziích?

Úspěšnost u maturity z matematiky na gymnáziích je docela vysoká. Co jsem koukala loni, neúspěšnost tam byla kolem čtyř procent, zatímco na středních školách, například se zdravotnickým zaměřením, to bylo třeba i kolem šedesáti. Rozdíly jsou opravdu veliké. Je otázka, čím je to dané. Může to být tím, že lidé na gymnáziích jsou větší studijní typy nebo že jsou zvyklí se naučit vzorečky. Nebo to může být například i tím, že na gymnáziích jsou kvalitnější učitelé a mají větší hodinovou dotaci. Na druhou stranu jsou tam pořád lidé, co jsou více humanitně zaměření a nevidím důvod, proč by se měli zaměřovat na jednu zkoušku z matematiky.

Protest se koná dnes (v pátek 4. října, pozn. redakce) v 15 hodin, tedy po výuce, což jste uvedli i v jednom z facebookových komentářů. Je tomu tak kvůli kritice minulých protestů Fridays for Future, kdy studenti protestovali místo výuky?

Mimo jiné tomu tak je. My nechceme přímo bojkotovat výuku. Chceme chodit do školy a učit se. Tento názor je pro nás natolik důležitý, že přijdeme protestovat klidně i v pátek po škole. Takže ano, i minulé protesty jsou jedním z důvodů, proč se protest koná odpoledne.

Co by pro vás bylo po protestu úspěchem? 

Naším cílem je, aby ta změna prošla zákonem, protože teď je dané, že zákon o povinné maturitě vejde v platnost v roce 2022. Jedná se o otázku měsíců, ale chtěli bychom, aby se to spustilo co nejdříve a aby to bylo co nejrychleji. Hlavně kvůli tomu, že chceme dát jistotu studentům ve druháku, kteří ještě neví, jestli budou z matematiky maturovat nebo ne. Jedním z nich je i náš předseda Viktor. Jsme v kontaktu s ministrem školství, který nás podporuje. Zní to fajn, ale není to žádná výhra, právě proto jdeme protestovat. Jinak žádné další protesty zatím neplánujeme.

Klíčová slova: Protest, maturita, matematika, střední škola

Fotogalerie

Hodnocení příspěvku

1 | 2 | 3 | 4 | 5 (1 - nejhorší, 5 - nejlepší)

Vkladání nových komentářů skončilo.