23.10.2014 09:59


Filmový festival Brněnská šestnáctka uvedl snímky z celého světa

Autor: Veronika Hlavinková | Kurz: Online Stisk | Kategorie: Kultura

Mezinárodní festival krátkometrážních filmů Brněnská šestnáctka oslavil jubilejní padesáté páté narozeniny. Do soutěže vyhlášené brněnským Turistickým informačním centrem se přihlásilo rovných 650 filmů z celého světa. Vybraných čtyřiačtyřicet nekomerčních děl divákům představilo kinematografii pěti kontinentů minulý týden v brněnském Kině Art.

Brno – Filmový festival Brněnská šestnáctka letos vstoupil do jubilejního padesátého pátého ročníku. Soutěž se soustředila na krátkometrážní filmy, které nevznikaly komerčně. Autoři přihlášených šest set padesáti filmů jsou převážně amatéři, nezávislí filmoví tvůrci i posluchači filmových škol. Mezinárodní porota minulý týden zvolila z 44 vybraných děl ty nejlepší.

Oproti loňskému ročníku, kdy se do soutěže přihlásilo okolo tří set filmů, zájem rapidně vzrostl. Šest set děl pocházelo z pěti kontinentů, přičemž nejpočetnější zastoupení mělo Německo, Španělsko a Česká republika. Nechyběly však země jako Bangladéž, Indonésie, Jihoafrická republika či Egypt. „Festival dává Brnu skutečně mezinárodní dimenzi. Několikrát se nám potvrdilo, že máme větší hlas v zahraničí než v samotném Brně a České republice,“ souhlasil ředitel Brněnské šestnáctky Miroslav Maixner. Některé filmy z exotických zemí se dostaly do výběru čtyřiceti čtyř děl, a doplnily tak divákovu představu o světové kinematografii.

Délka od tří do třiceti minut a žánrová pestrost

Do soutěžního výběru se dostaly dva české snímky autorů Andyho Fehua a Jiřího Kunsta. Nejkratší film měl pouhé tři minuty, nejdelší půl hodiny. Převažovaly hrané snímky, ocenění dostalo i několik animovaných. „Aktuálním trendem jsou horory, kterých tu máme mnoho, ale v českých kinech se mezi komerční tvorbou stejně jako akční věci moc nevyskytují,“ okomentoval člen poroty Marek Dobeš. Žánrově pestrá soutěž uvítala dramata, hravé komedie i muzikál. „Jsou zde žánry, které v české kinematografii absentují. Myslím, že krátkometrážní filmy především v zemi jako je konzervativní Česko, májí šanci být napřed,“ doplnil Dobeš.

Brněnská šestnáctka je nejstarší tuzemský pravidelně se odehrávající festival. Od roku 1960 rychle vykrystalizoval v renomovaný festival amatérských krátkých hraných filmů. Do deseti let od svého vzniku uvítal první zahraniční účastníky. Původní soustředění na filmy natočené na šestnácti milimetrový formát signalizovalo zájem o dobovou nezávislou tvorbu. „Brněnská šestnáctka pro mě vždy byla jakousi Mekkou mého snažení a natáčení. Byl to jeden z prvních festivalů, o kterém jsem se doslechl a to ještě v době, kdy se šestnáctka kupovala načerno z barrandovských zbytků a natáčelo se v divokých podmínkách,“ vzpomínal host festivalu a režisér Radim Špaček.

V porotě zasedli velikáni světové kinematografie i její studenti

Mezinárodní odborné porotě předsedal významný britský profesor, filmový badatel a prezident Europa Cinemas Ian Christie. „Kino Art je jedno z kin skupiny Europa Cinemas, na které jsme opravdu pyšní. Myslím, že je významné tím, že lidé, kteří ho vedou, ví, že musí udělat něco navíc, aby diváci přišli. Musí přemýšlet nad rámec běžného promítání,“ okomentoval Christie svou spolupráci s Kinem Art. Spojení festivalu s tímto místem shledává ideálním. „Další obrovskou výhodou je, že diváci Artu jsou mladí. V celé Evropě publikum takových kin stárne a to není dobré. Ostatní kina by se z toho měla poučit. Musí to být místo, kam chcete přijít,“ doplnil Christie.

Dalším členem byl polský filmař Grzegorz Jaroszuk, který před dvěma lety získal hlavní cenu za snímek Příběhy z chlaďáku. „Krátký film vám dovoluje dělat pokusy. Něco zvláštního. Ale musíte být rychlí a použít silné myšlenky,“ radil Jaroszuk. Protiváhu odborníkům tvořila studentská porota, která udělila nejlepší cenu filmu Road Trip. „Můj animovaný film Road Trip pojednává o nespavosti. Je o muži, který se rozhodne cestovat, protože nemůže spát. Je to vlastně o zamrznutí v jednom bodě bez možnosti posunout se dál,“ vysvětlil německý soutěžící Xaver Xylophon. Snímek zvítězil i v kategorii Animace. „Líbí se mi, že se krátké filmy soustřeďují pouze na jednu věc, za to velmi silně. Někdy je to jako dostat facku. Navíc je zajímavé vidět, jak rychle vás dokáže film vtáhnout do situace,“ doplnil Xylophon.

Doprovodný program nabídl premiérovou projekci unikátních tuzemských i zahraničních děl

Bohatý doprovodný program se zaměřil na unikátní současné i historické snímky. Významný maďarský projekt Maďarsko 2011 zažil českou premiéru. Na sbírce jedenácti filmů se bez nároku na honorář a s nejlevnějším materiálem potkala významná jména maďarského filmu. Etiketa o konverzaci je název nejnovějšího díla výrazné osobnosti současného českého filmu Radima Špačka. Ohlasy sklidily jeho snímky Pouta, Mladí muži poznávají svět a Místa.

Hrdiny snímku Třífáz Marka Dobeše pronásleduje současné nebezpečí ztělesněné intelektuály, kteří z člověka vysají osobnost, a zombivci, čili zombie myslivci. Scénárista televizního seriálu Místo nahoře a filmu Kájínek letos usedl do odborné poroty. „Ve vysílání, které platí fondy a televize, se ještě pořád drží v Česku konzervativní nálada. Tvůrci krátkometrážních filmů mají šanci financování z jiných zdrojů, a díky tomu si mohou dovolit vyjadřovat se k momentálním pocitům nebo současným trendům,“ uvedl Dobeš.

Filmařem krátkých snímků dnes může být každý

„I přestože už dnes šestnáctimilimetrové filmy nevznikají, drží Brněnská šestnáctka tradici a svou kulturní identitu. Cítím ji jako vtipné přemostění historie filmu k aktuálním tendencím v současné audiovizuální formě, která už není výhradně profesionální, ale která má díky digitalizaci obrovské množství filmařů. Ti však nespadají do obligátního teritoria profesionální filmové produkce,“ řekla o festivalu umělecká ředitelka Marika Kupková. Filmařem je podle ní každý, kdo má na svém mobilním telefonu kameru. „Časově zhuštěný formát vyžaduje trochu jiný jazyk a přístup. Jediným limitem není čas, stylově jsou to jiné filmy. Proto je dobré, aby se k tomu dostalo co nejvíc lidí,“ doplnil ředitel festivalu Maixner. Tvrdí, že reakcí diváků byla živá odezva. „Myslím, že Brno by mělo být právem hrdé na takovouto akci,“ dokončil Maixner.

Klíčová slova: Filmový festival, Brněnská šestnáctka, Kino Art

Fotogalerie

Hodnocení příspěvku

1 | 2 | 3 | 4 | 5 (1 - nejhorší, 5 - nejlepší)

Vkladání nových komentářů skončilo.