14.05.2015 18:11


Jak pracovat s hatery? Pozvat je na čaj

Autor: Barbora Halbová | Kurz: Online Stisk | Kategorie: Zpravodajství

Hateři, nenávist v online světě i mimo něj a respekt k protinázoru. Nad těmito tématy diskutovali Brňané na včerejší akci Jak pracovat s hatery. Společně zformulovali nejednu definici slova hater a hledali způsob, jak s nimi komunikovat. Setkání pořádali členové seskupení Nenásilná komunikace v brněnském Impact Hubu.

BrnoO definicích slova hater či jak s nimi komunikovat diskutovali Brňané na včerejší akci Jak pracovat s hatery. Diskuze se konala v Impact Hubu. Tvůrci HateFree Culture, vládní kampaně proti násilí z nenávisti, hatera vnímají jako člověka, který nenávidí. Ať už určitou skupinu lidí anebo znak, který ji odlišuje od jiné skupiny. Seskupení Nenásilná komunikace, která setkání pořádala, se inspirovala pražskými diskusními večery Development Coffee.

Brňané sdíleli své zkušenosti s hatery. Foto: Barbora Halbová

Na setkání přišli lidé s různými názory na hatery. „Typickým haterem je pro mě Mrzout – šmoula, který nesnášel dokonce i zmrzlinu. Ostatní šmoulové se s ním vypořádali velmi pěkně. Měli ho rádi,″ podělil se o svou definici hatera lektor Přírodovědecké fakulty Masarykovy univerzity Ondráš Přibyla. Ten se zabývá komunikací v konfliktních situacích a pořádá o ní kurzy. V diskusi zastupoval brněnské neformální seskupení Nenásilná komunikace.

Jádro seskupení tvoří Eva Malířová, Adam Čajka a Ondráš Přibyla. Zaujala je stejnojmenná komunikační metoda Marshalla Rosenberga, která se snaží vytvářet mezi lidmi soulad a efektivně řešit konflikty. V kurzech a seminářích s metodou seznamují českou veřejnost. „Chceme najít cestu, jak vyjádřit naše hodnoty a zároveň pochopit i nám nepochopitelné. Nejsnáze řešení najdeme společně, v diskusi,″ uvedla moderátorka akce a členka seskupení Eva Malířová.

K tématu haterů v online prostředí se vyjádřil Adam Čajka z Agentury pro sociální začleňování. Na facebookovém profilu projektu HateFree Culture se podle Čajky s nenávistnými komentáři setkávají často. Odpovídají logickými argumenty, odstraňují příspěvky porušující stanovená pravidla, případně haterovi slušně poděkují za jeho názor. „Víc než devadesát procent lidí situaci pouze sleduje. Nezapojují se, protože nevědí, jak reagovat. My jim chceme argumenty poskytnout,″ vysvětlil Čajka.

Přítomní mezi sebou sdíleli své zkušenosti s hatery i s projevy nenávisti. Podělili se o techniky, které při komunikaci s hatery fungovaly. A zavzpomínali na situace, ve kterých se sami stali hatery. „Když komunikuji s hatery, cítím se bezmocně. Logické argumenty většinou nezabírají,″ řekla studentka psychologie Hana Řádová. Trik, kterým se uklidňuje v konfliktních situacích, přítomným poradil Ondráš Přibyla. „Když mě někdo štve, snažím se najít tři věci, ve kterých jsme stejní. Často začínám zjištěním typu – je to taky muž,″ sdělil Přibyla.

Akce se zúčastnil také student religionistiky Matouš Vencálek. Na brněnské akci Valentýnka pro Konvičku, která reagovala na únorovou demonstraci iniciativy Islám v ČR nechceme, si Vencálek postavil stánek s literaturou o islámu. Zapojil se i do prvomájové blokády pochodu stoupenců Dělnické mládeže. Právě iniciativa Brno blokuje se stala dalším tématem diskuse. Odpovědí na nenávistné projevy může dle debatujících být vyjádření nesouhlasu doprovázené snahou o pochopení protistrany, například u šálku čaje.

Člověk, se kterým možná máme mnoho společného. Má potřeby, chce být slyšen a pochopen. Tak zní další z definic slova hater, se kterou účastníci besedního večera z Impact Hubu odcházeli. „Přišel jsem si sem pro recept, který by mi pomohl vyrovnat se s lidmi, se kterými nesouhlasím. A také sám se sebou v situacích, kdy s nimi nesouhlasím. Podobné debaty jsou teď ve společnosti zapotřebí,″ zhodnotil akci básník Robert Julius Pokorný.

Klíčová slova: hater, Nenásilná komunikace, HateFree Culture, Impact Hub

Fotogalerie

Hodnocení příspěvku

1 | 2 | 3 | 4 | 5 (1 - nejhorší, 5 - nejlepší)

Vkladání nových komentářů skončilo.