27.10.2020 20:07


Jako ryby na suchu

Autor: Kateřina Špásová | Kurz: Online Stisk | Kategorie: Publicistika

Jarní část sezóny bez bazénu, ta podzimní jakbysmet. Krutá realita letošního roku, která zasáhla všechny plavce napříč republikou. Poté, co v létě naskočili do drah a plného tréninkového nasazení, si jen málokdo dokázal představit, že se scénář z března může za pár týdnů znovu opakovat. Nikdo nepočítal s tím, že bude znovu řešit jak a kde trénovat.

Zatímco u ostatních sportů se dá tréninkové prostředí nasimulovat, u těch vodních je to docela velký problém. Na jaře se alespoň nabízela možnost trénovat venku, i když ani toto řešení není pro bazénové plavce zcela ideální. V současném chladném říjnovém počasí však ani tato možnost ve většině případů nepřipadá v úvahu. Tato nepříjemná situace se přímo dotkla i pardubické plavkyně Nikoly Kotykové

Plavkyně je nyní odkázána na individuální přípravu. „Cvičím každý den, alespoň hodinu. Ten čas je docela klíčový, musíme totiž alespoň napodobovat časové i fyzické vytížení, na které jsme zvyklí při trénincích ve vodě,“ říká šestnáctiletá dívka reprezentující Plavecký klub Pardubice.

Ti nejlepší měli o chlup lepší podmínky. Díky práci Českého plaveckého svazu mohla hrstka reprezentantů odjet na několikadenní soustředění do slovenského Šamorína, odkud odletěli na téměř jediné mezinárodní závody této sezóny v Makedonii. Drtivá většina plavců však ze dne na den vypadla ze znovuobnoveného tréninkového režimu bez jakékoliv vidiny lepších zítřků.

Při trénincích mimo vodu ale plavci ztrácí cit pro záběr, což je snad vůbec nejdůležitější aspekt každé plavecké techniky. „I přes to, že doma cvičíme, budeme po návratu začínat v podstatě od nuly,“ říká účastnice Olympiády dětí a mládeže z roku 2017 a členka celorepublikové tréninkové skupiny pro přípravu talentované mládeže SCM.

V době, kdy jejich jediná příprava probíhá na souši, jsou tedy klíčové zejména dvě věci – udržení kondice i svalové hmoty. V rámci tréninkových plánů, které plavcům pardubického klubu jejich trenér Tomáš Roztočil připravuje, se tak musí spoléhat zejména na běh, jízdu na kole či kolečkových bruslích. Důležité je pro ně také posilování s odporovými gumami a vlastní vahou, strečink nevyjímaje.

Jak ale Nikola potvrzuje, tento typ tréninků je pro ni extrémně náročný. „Jako většina plavců, i já běh přímo nesnáším. Uběhnout pět kilometrů v kuse je pro mě nadlidský výkon. Teď mi ale nic jiného nezbývá a minimálně třikrát do týdne ven vyběhnu,“ dodává sklesle. Další nevýhodou je podle ní i to, že se nemůže vídat se svými tréninkovými kolegy, se kterými je normálně zvyklá trávit spoustu času.

Momentální nemožnost trénovat v chlorovaných vodách krytých plaveckých bazénů je však jen dílek do celé skládačky problémů. „Místo klasických volných prázdnin jsme trénovali každý den, abychom se dostali zpět do formy. Všichni jsme se těšili, že zase změříme síly s ostatními z republiky. Přeci jen, proto to děláme. Takhle se mně osobně hrozně těžko hledá motivace, když ani nevím, jestli mi to vůbec k něčemu v dohledné době bude.“

I přes pochmurnou situaci se ale Nikola snaží udržet si dobrou náladu. „Věřím, že se vše brzo vrátí do alespoň trochu normálnějších kolejí. Doufám, že už brzy budeme moct, i kdyby v nějaké omezené formě, zase trénovat. Navíc už mi hrozně chybí ta chlorová vůně,“ dodává s úsměvem mladá sportovkyně.

Klíčová slova: plavání, příprava, opatření

Fotogalerie

Hodnocení příspěvku

1 | 2 | 3 | 4 | 5 (1 - nejhorší, 5 - nejlepší)

Vkladání nových komentářů skončilo.