10.05.2019 17:26


Jarní únava a špatná spánková hygiena navozují pocity deprese a podrážděnosti

Autor: Vojtěch Dufek | Kurz: Online Stisk | Kategorie: Studentský servis

Nedostatek vitamínů, přirozeného světla v zimních měsících a stres mohou vyústit v takzvanou jarní únavu. Ta, v kombinaci se špatnou spánkovou hygienou, snižuje pozornost a navozuje pocity deprese. S tímto problémem se potýká velká část populace. Podle odborníků stačí dodržovat jednoduchá pravidla, jak se s jarní únavou vypořádat.

Zásady spánkové hygieny. Autor:Vojtěch Dufek

Brno – Na začátku jara postihuje až třetinu populace fenomén zvaný jarní únava. Na únavě po zimě se podílí více faktorů. Mezi ty nejvýznamnější patří především nedostatek serotoninu, který lidské tělo získává ze slunečního záření. S jeho úbytkem klesá hladina hormonu serotoninu v lidském těle. Jeho nedostatek způsobuje rychlé změny nálad, pocity deprese, nervozitu až agresivitu nebo oslabení celkové imunity člověka.

Oslabená imunita zvyšuje riziko výskytu viróz. Ty se díky velkému množství času, který lidé tráví v uzavřených prostorách, snadno rozšiřují mezi ostatní. Uzavřené vytápěné prostory také způsobují, že se do našeho organismu dostává během zimy méně kyslíku. Následný přísun čerstvého jarního vzduchu, a tím způsobená změna, se na únavě výrazně podepisují. Přes zimu klesá i konzumace ovoce a zeleniny. Všechny tyto faktory se během zimy sčítají a na jaře se projevují právě únavou a depresivními stavy.

Způsobů, jak se před jarní únavou ochránit, je více. „Před příchodem jara můžeme častěji zařazovat do jídelníčku ovoce nebo zeleninu a doplnit tak chybějící vitamíny. Ovšem má to dva háčky. Jednak v dnešní přechemizované době nemáme jistotu, že ovoce a zelenina obsahují potřebné vitamíny a další živiny. Navíc si přiznejme, řada z nás ovoce a zejména zeleninu nemá zrovna moc v oblibě,“ vyjádřil se k problému doktor farmacie Tomáš Arndt. Další možností je posilování imunity po celou zimu pomocí různých doplňků stravy. Zlepšovat fyzickou kondici pomáhá zejména pravidelné cvičení a otužování.

K jarní únavě přispívá i nedostatečná kvalita spánku. Lidé si během noci dostatečně neodpočnou a tím se zhoršují projevy podrážděnosti a únavy. Na kvalitě spánku se podepisuje i větší množství práce, u studentů závěrečné zkoušky a jimi způsobený stres. „Pamatuji si, že jsem se během psaní bakalářské práce často budil ze spaní. Bál jsem se, že ji nedokončím včas,“ popsal svoje problémy student Lukáš Man. „Dlouho do noci jsem nemohl usnout, protože se mi neustále honilo hlavou, co všechno musím následující den stihnout,“ doplnil.

Práce do noci, přílišný stres a nedostatek spánku jsou častým problémem nejen u studentů. Mohou vést k závažnějším problémům jako je například spánková deprivace. „Během odpoledne bychom si měli worry time, tedy čas, který věnujeme naplánovaní dalšího dnu, rozvrhnout tak, abychom na to nemuseli před spaním myslet a zbytečně nás to nestresovalo,“ vysvětlil psycholog Michal Hanzlovský.

Pražský Institut klinické a experimentální medicíny (IKEM) na svých stránkách doporučuje tři až čtyři hodiny před spaním nekonzumovat těžká jídla a nepít alkohol. Ten sice v menších dávkách navozuje pocit únavy, ale negativně se podepisuje na kvalitě spánku. Do postele se nemá uléhat v rozrušení například ze sledování hororu nebo náročné literatury. „Poslední hodinu před spánkem bychom se měli věnovat relaxaci a na spánek se připravovat. Neměli bychom se rozrušovat, abychom mohli v klidu usnout a spánek byl kvalitní,“ doplnil Hanzlovský.

Klíčová slova: jarní únava, bakalářská práce, stres, spánková hygiena

Fotogalerie

Hodnocení příspěvku

1 | 2 | 3 | 4 | 5 (1 - nejhorší, 5 - nejlepší)

Vkladání nových komentářů skončilo.