07.03.2020 14:13


Jednou mi firma poslala krmivo pro psa, i když žádného nemám, říká instagramerka Martina Homoláková

Autor: Denisa Burešová | Kurz: Online Stisk | Kategorie: Zpravodajství

Influencer marketing se stal nedílnou součástí Instagramu. Mnoho firem ho vnímá jako běžnou součást marketingového plánu a vyčleňuje na něj peníze. O tom, jak tyto spolupráce fungují, jsme mluvili s jednadvacetiletou blogerkou a instagramerkou Martinou Homolákovovou. Její instagramový profil sleduje přes šestadvacet tisíc lidí.

Martina Homoláková před FSS. Foto: Denisa Burešová

Brno  Velký počet sledujících nepřináší jen pozitiva. Lidé vás běžně poznávají na ulici a dožadují se společné fotografie v momentě, kdy někam spěcháte nebo se necítíte dobře. Své o tom ví i instagramerka Martina Homoláková. S odstupem času trochu lituju, že jsem svou identitu odhalila. Mělo to tenkrát své kouzlo," přiznává. 

Jak se vám daří skloubit studium a práci na sociálních sítích?

Sociální sítě mám stále spíše jako koníček. Nevnímám to jako práci, i když ve své podstatě to práce je. Škola není tak náročná, abych pak padala doma únavou do postele.

Nejvíce aktivní jste na Blogspotu a Instagramu. Jaké další sociální sítě používáte?

Občas používám Snapchat, ale jen kvůli speciálním filtrům, které na Instagramu nejsou. Před několika lety jsem měla i YouTube kanál. Nahrávala jsem tam videa v angličtině. V té době to bylo v Česku něco nového, neokoukaného. Když pak videa objevili spolužáci, velmi mě za to zkritizovali a smáli se mi, tak jsem s tím přestala.

Jakým tématům se věnujete?

Je mi blízké téma lifestyle. Za ten pojem se dá schovat úplně vše od cestování přes kosmetiku a módu, cvičení, jídlo až po rady a tipy.

Momentálně vás na Instagramu sleduje šestadvacet tisíc lidí. Jak dlouho jste tuto komunitu budovala?

Asi sedm let. Nejprve jsem měla Instagram pouze pro přátele, ale když jsem začala na síť přidávat v té době poměrně oblíbené flatlays (stylizované lifestylové, produktové či ilustrační fotografie focené shora, pozn. redakce), ze dne na den mi počty sledujících začaly stoupat.

Znamená to, že vás lidé na ulici poznávají?

Ano, a ne vždy to je příjemné. Vícekrát se mi ve fitku stalo, že si mě tam někdo tajně natáčel nebo fotil. Nakonec mi to ti lidi ještě poslali. Je to trochu děsivé. Občas mě zase někdo zastaví a požádá o fotografii, když spěchám.

Jak se s tím vyrovnáváte?

Nechci být nepříjemná, takže se se svými sledujícími většinou vyfotím. Několikrát mi ale kvůli tomu ujel autobus a já přišla někam pozdě.

Kromě čerpání inspirace si uživatelé mohou na Instagramu i vydělat. Jakými způsoby?

Většinou vás firma osloví s nabídkou spolupráce. Buď se dohodnete na finanční odměně, barteru (směnný obchod, pozn. redakce) nebo třeba na tom, že budete tváří značky či kampaně. Nicméně barterová spolupráce už není příliš běžná. Firmám se podle mě tento typ spolupráce nevyplatí. Instagrameři dnes preferují peníze než krém za stovku.

Od čeho se odvíjí výše finanční odměny pro instagramery?

Rozhodující je dosah. Neméně důležité je i to, jaké podmínky si daný instagramer dokáže vyjednat. Já s šestadvaceti tisíci sledujícími mohu za spolupráci dostat stejnou částku peněz jako někdo, koho sleduje více než sto tisíc lidí. Důležité je znát svou cenu.

Podle čeho ji určujete?

Mám tu výhodu, že externě spolupracuji s agenturou Elite Bloggers, která mi s tím pomáhá a ví, v jakém rozmezí se pohybují odměny za spolupráce. Kromě toho mám hodně kamarádek, které se Instagramu věnují, takže se vzájemně informujeme.

Máte se spolupracemi i negativní zkušenost?

Jasně, že jo. Nejednou jsem měla vystavenou fakturu, bylo po splatnosti, a peníze nikde. Musela jsem tahat peníze i od opravdu velkých firem. Několikrát mi také zástupci firem řekli, že byli se spoluprací spokojeni, přičemž jsem od dalších blogerek zaslechla pomluvy na mou osobu.

Než s nějakou firmou podepíšete smlouvu o spolupráci, zkoušíte jejich produkty?

Samozřejmě. Předtím, než se s firmou dohodnu na spolupráci, tak jejich produkt nějakou dobu testuji. Nechci doporučovat něco, co za to nestojí. Hodně si na tom zakládám. Myslím si, že stačí udělat jeden přešlap a konec, sledující vám to neodpustí.

Vzpomenete si na nejšílenější nabídku na spolupráci?

Je jich hned několik. Firmy mi nabízely spolupráci se sexuálními pomůckami nebo tabletkami na hubnutí. Ani jedno jsem samozřejmě nepřijala. Jednou mi dokonce firma poslala žrádlo pro psa, i když žádného nemám. (smích)

Jak si chráníte své soukromí na sociálních sítích?

Hodně dlouho jsem neukazovala svůj obličej a musím říct, že to bylo fajn. S odstupem času trochu lituju, že jsem svou identitu odhalila. Mělo to tenkrát své kouzlo. Poprvé jsem se mým sledujícím ukázala, snad až když jsem nastupovala na vysokou školu. Stories (fotografie, které po 24 hodinách od nahrání zmizí, pozn. redakce) nahrávám až s určitou časovou prodlevou. Když jdu například na čaj s kamarádkou, story nahraju až v momentu, kdy z podniku odcházíme. Dříve se mi totiž několikrát stalo, že za námi někdo přišel a nebylo to příjemné. Jelikož nepoužívám Facebook, mám i druhý instagramový účet, který je soukromý a je jen pro mé přátele.

Setkáváte se na sociálních sítích i s kritikou?

Mám skvělou komunitu sledujících, takže kritika je ojedinělá. Pokud je kritika oprávněná, tak na ni reaguji. Nicméně na komentáře typu ty jsi hnusná neodpovídám, nemá to smysl.

Jaká je podle vás budoucnost Instagramu?

Podle mě se do dvou let objeví nová aplikace, jak tomu bylo už několikrát, a Instagram začne upadat, ale kdo ví.

Chtěla byste být instagramerkou na plný úvazek, nebo se věnovat novinařině?

Asi by mi nevadilo být instagramerkou, ale v tuto chvíli to tak necítím. Nechtěla bych mít Instagram zahlcený jen reklamou. Práci novináře jsem si vyzkoušela díky tříměsíční povinné praxi v Brněnské drbně. Byla to skvělá zkušenost, i když velmi náročná. Beru to jako zadní vrátka. Celý život bych se práci redaktorky věnovat nechtěla. V budoucnu bych chtěla dělat marketing. Je to obor, který mě baví.

Klíčová slova: Instagram, sociální sítě, influencer, influencer marketing, spolupráce, blogování

Fotogalerie

Hodnocení příspěvku

1 | 2 | 3 | 4 | 5 (1 - nejhorší, 5 - nejlepší)

Vkladání nových komentářů skončilo.