30.03.2020 21:20


Knihovny a knihkupectví hledají v nouzovém stavu nové cesty ke čtenářům

Autor: Petra Šebková | Kurz: Online Stisk | Kategorie: Kultura

Kvůli nouzovému stavu si lidé nemohou půjčovat knížky v knihovnách nebo si koupit novou knížku v oblíbeném knihkupectví. Knihovníci se proto rozhodli čtenářům poskytnout svoji nabídku v digitální podobě a knihkupci se snaží čtenáře povzbudit k nákupu knih v e-shopech. 

Knihy se dají sehnat v elektronické podobě nebo se dají koupit online

Česká republika Místa, kam si čtenáři byli zvyklí chodit pro knihy, jsou už několik týdnů zavřené. Knihovníci, knihkupci i nakladatelé se proto snaží současné situaci přizpůsobit tak, aby si čtenáře udrželi a umožnili jim přístup ke čtivu. 

Moravská zemská knihovna v Brně ve spolupráci s dalšími knihovnami spustila projekt Knihovny proti viru. Jde o webového průvodce, přes kterého se čtenáři mohou zadarmo dostat k odborným knihám, beletrii od populárních autorů, ale i k novinám či časopisům. „Registrovaný čtenář naší knihovny se dostane až k 228 tisícům digitalizovaných titulů,” řekla Martina Šmídtová z propagačního oddělení knihovny.

Podle Šmídtové byla odezva na tento krok velká, jak od čtenářů, tak od dalších knihoven. „Ode dne, kdy jsme zavřeli, se návštěvnost digitální knihovny zvedla o sto procent,” řekla Šmídtová a dodala, že knihovníci budou dostupné zdroje dál aktualizovat a plánují i další aktivity pro čtenáře jako online autorská čtení nebo přednášky. 

Kdo si chce knihu koupit, může to v současnosti udělat jen přes internet. E-shop Kosmas dává padesát procent slevu na elektronické knihy. Internetové knihkupectví Martinus na to jde jinak. „Na slevové akce moc nejsme, spíše se snažíme čtenáře na sociálních sítích bavit různými kvízy, výzvami a legráckami. Na YouTube umísťujeme videa, kde slavné osobnosti předčítají pohádky,“ popsala přístup podniku Jana Benešová z Martinusu. 

K využívání e-shopů vyzývají čtenáře i samotní nakladatelé. Nakladatelství Argo ve spolupráci se zmíněným e-shopem Kosmas připravilo výzvu Čtení spojuje. „Oslovili jsme naše autory a každý den zveřejňujeme video, ve kterém předčítají ze svých knih, aby trochu zvedli náladu sobě i nám, jejich čtenářům,” uvedl Richard Klíčník z propagačního oddělení nakladatelství.

Nakladatelství Paseka či Host zase využívají své vlastní e-shopy a motivují čtenáře, aby nakupovali přímo u nich. Tím většina peněz z prodeje půjde přimo nakladatelstvím, což jim umožní lépe přestát horší časy. 

Klíčová slova: knihovny, knihkupectví, nakladatelé, čtení

Fotogalerie

Hodnocení příspěvku

1 | 2 | 3 | 4 | 5 (1 - nejhorší, 5 - nejlepší)

Vkladání nových komentářů skončilo.