22.05.2018 20:42


Komentář: Nové nařízení o ochraně osobních údajů naše soukromí nezlepší. Přinese jen více byrokracie

Autor: Michael Bouška | Kurz: Online Stisk | Kategorie: Publicistika

V pátek začne platit nové nařízení Evropské unie o ochraně osobních údajů. Firmy mají poslední dny na získání souhlasů se zpracováním osobním údajům. Změna však lidem pomoci nemusí. Firmám navíc přibyde byrokracie.

Michael Bouška. Foto: Martina Hykšová

E-mailové schránky uživatelů v Evropské unii jsou v posledních dnech plné zpráv požadující souhlas se zpracováním osobních údajů. Důvodem je nové nařízení, které má přinést transparentnější pravidla pro firmy a lepší ochranu pro spotřebitele. Realita je ale taková, že zatímco mnohé malé firmy investovaly do GDPR mnoho prostředků, někteří velcí hráči, jako třeba Facebook, místo do ochrany dat investovali do právníků.

Přesto, že by podle nařízení měl poskytnout provozovatel službu i v případě, kdy uživatel neodsouhlasí zpracování osobních údajů, dal Facebook svým uživatelům na výběr. Buď budou s automatickým zpracováním dat souhlasit, nebo mohou odejít. Facebook argumentuje tím, že bez zpracování osobních údajů nemůže fungovat. Lze si však představit, že by bez zpracování osobních údajů fungoval například Messenger. Je ale pochopitelné, že Facebook nemá zájem na fungování bez zpracování osobních dat. Jeho byznys je na cílené reklamě na základě těchto dat postaven.

Kolem GDPR se rozpoutala hysterie. Částečně kvůli strachu z nařízení z Bruselu obecně a částečně kvůli špatné přípravě, kdy ani rok před začátkem platnosti nebyly dostupné všechny informace. Firmy teď mají najednou svázané ruce. Správně by neměly používat profilování na základě chování ani posílat e-maily klientům, kteří k tomu nedali souhlas. Pro zákazníka to na první pohled může znít dobře. Bez jeho souhlasu nemůže nikdo automatizovaně zpracovávat jeho data.

Jenže existují dvě strany mince. Pokud většina uživatelů souhlas nedá, bude se jim zobrazovat nerelevantní reklama, protože již nebude možná profilace na základě sledování konkrétního člověka. Méně relevantní reklama znamená menší pravděpodobnost, že na ní potenciální zákazník klikne. Tím, že bude méně lidí klikat na reklamu se ještě sníží výnos webů z reklamy, což může pro některé weby znamenat problém. Navíc i z pohledu uživatele je pro mě lepší, když vidím reklamu na nový telefon, který jsem zrovna včera hledal na internetu, než když na mě bude útočit reklama na prací prášek.

Je jasné, že ochrana soukromí je důležitá věc. Internet se vyvíjí rychleji než legislativa a je třeba na změnu reagovat. Ne však tak, že se zamezí možnostem efektivního marketingu na internetu. Uživatelé budou navíc zaplaveni miliony žádostí o souhlas, které nejspíše stejně odkliknou.

Klíčová slova: GDPR, komentář, ochrana osobních údajů

Fotogalerie

Hodnocení příspěvku

1 | 2 | 3 | 4 | 5 (1 - nejhorší, 5 - nejlepší)

Vkladání nových komentářů skončilo.