04.12.2020 22:20


Laboranti jsou v boji s epidemií stejně důležití jako lékaři, říká student biochemie

Autor: Jan Podmol | Kurz: Online Stisk | Kategorie: Publicistika

Pozastavená výuka praktických předmětů a zákaz vstupu do laboratoří zkomplikovaly život mnoha studentům laboratorních oborů. Patří mezi ně také Jan Dehner z Univerzity Palackého, který studuje třetím rokem biochemii. Do laboratoře se vrátil poprvé od října teprve minulý týden.

Jedenadvacetiletý Jan Dehner v tomto školním roce dokončuje bakalářské studium na Univerzitě Palackého v Olomouci. Důležitou součástí jeho bakalářské práce je praktická část, kvůli které musí provádět biochemické experimenty v laboratoři. To ale v březnu značně zkomplikovala pandemie koronaviru a špatná situace pro laboratorní obory nastala také na podzim. „Myslel jsem si, že stejně jako medici dostaneme výjimku, to se ale nestalo,“ říká.  

Po maturitě na opavském gymnáziu si Dehner vybral studium biochemie v Olomouci. „Chemie mě už na střední škole bavila, takže volba byla jasná,“ vzpomíná na své vysokoškolské začátky. V prvním ročníku měl většinu předmětů teoretických, ale i tak ho lákala praxe. „Po jednom zápočtu v prvním semestru mi nabídl docent, který předmět vedl, spolupráci ve svém týmu na univerzitním pracovišti. Stejnou nabídku dostal i můj kamarád, se kterým jsme se rozhodli, že do toho půjdeme,“ popisuje.

Kromě standardní výuky tak ve svém volném čase chodil rodák z Kravař do laboratoří, kde zkoušel různé postupy a techniky, které se ve výuce probírají jen okrajově. „Je dobré vidět, jak to funguje v praxi. Na začátku jsem se hodně ptal a všechno teprve objevoval. Například jsem nevěděl, co je to chromatografie, přitom dneska už je pro mě tato separační technika rutinní záležitostí,“ vysvětluje Dehner přínos času stráveného na univerzitním pracovišti pod vedením zkušených odborníků.

Na začátku druhého ročníku studia dostal od svého vedoucího další nabídku. „Asi po půl roce, kdy jsme společně s kamarádem chodili docentovi pomáhat, nám navrhl, že bychom u něj mohli psát bakalářskou práci,“ vzpomíná. Od té doby se tedy student s nápaditě krátkým sestřihem ve Výzkumném ústavu rostilnné výroby v Olomouci zabývá analýzou ostružin. „Porovnávám různé druhy a jejich vlastnosti, jako je například chuť nebo barva. To vše v závislosti na analyzovaných látkách, které plody obsahují,“ vysvětluje.

Dehnerovo skvěle probíhající studium však v březnu narušila koronavirová krize. Stejně jako všem ostatním se i jemu výuka přesunula do online prostoru. Do té doby bydlel mladý milovník piva v bytě se svými kamarády, ale kvůli jarnímu vývoji odjel domů, kde tedy studoval biochemii ze svého pokoje. Z původně plánovaných dvou týdnů však zůstala jeho škola zavřená celý semestr. „Musím říct, že to nebylo tak špatné, protože jsme měli pouze tři praktické předměty. Výuka fungovala dobře a šlo to zvládnout,“ vzpomíná nadějný student. Spolu se svými spolužáky si praktická cvičení nahradil v červnu a během léta začal opět dojíždět na specializované pracoviště, kde pokračoval ve své bakalářské práci.

I přes slibný epidemiologický vývoj v létě se ale podobná situace opakovala i na podzim. Jan Dehner a jeho spolužáci strávili v lavicích tři týdny, po kterých se univerzita opět uzavřela. Tentokrát však student doufal v lepší přístup ze strany vlády. „Očekával jsem, že dojde k omezení přednášek a seminářů, ale myslel jsem si, že tentokrát bude zachována praktická výuka. Hodně mých předmětů je právě praktických, navíc musím dělat bakalářskou práci,“ vysvětluje a pouští se do srovnání s mediky, kteří na rozdíl od ostatních oborů výjimku dostali. „Přitom právě tento obor nemá o tolik praktických předmětů více než my. Praxe je pro biochemiky minimálně stejně důležitá jako pro studenty medicíny,“ polemizuje.

Vláda výjimku pro lékařské obory odůvodnila tím, že jsou nepostradatelné v boji s pandemií. „Veškeré laboratorní obory jsou ale stejně důležité. Doktoři dělají diagnózy právě na základě laboratorních výsledků různých vzorků. Lékaři a laboranti jsou tedy vzájemně propojení a jedni bez druhých nemůžou fungovat,“ dodává Dehner. I přesto se však od poloviny října do školy nedostal. „Naštěstí jsem očekával, že něco podobného může nastat, takže jsem na začátku semestru provedl všechny důležité experimenty k praktické části mé bakalářky. I tak to ale byla komplikace směrem k ostatním předmětům,“ přiznává student.

Ten se díky uvolnění a zlepšení situace do laboratoří dostal teprve minulý týden. Všechny praktické předměty tak budoucí biochemici dohánějí blokovou výukou, během které však musí dodržovat mnoho opatření. „Musíme nosit roušky a rukavice, na což jsem si ale zvykl už v červnu, takže mě to nijak neomezuje. Bloková forma výuky je podle mě v tomto případě nejlepším možným řešením. V rámci jednoho týdne zvládneme všechny úkoly z daného předmětu,“ vysvětluje.

V příštím semestru chce Jan Dehner dokončit bakalářskou práci a získat titul. „V lednu budu pokračovat s experimenty a navíc chci úspěšně zvládnout všechny zkoušky,“ plánuje. Není však jasné, jak se vyvine epidemiologická situace. „Myslím, že třetí vlna přijde, ale doufám, že tentokrát budeme moct aspoň individuálně docházet do laboratoří. I když to jsem si myslel i v září a vím, jak to nakonec dopadlo. Takže uvidíme,“ říká.

Klíčová slova: biochemie, omezení, koronavirus, laboratoř

Fotogalerie

Hodnocení příspěvku

1 | 2 | 3 | 4 | 5 (1 - nejhorší, 5 - nejlepší)

Vkladání nových komentářů skončilo.