07.11.2016 18:47


Masarykova univerzita nabízí poradenské služby svým studentům i pracovníkům

Autor: Nikola Poláčková | Kurz: Stisk | Kategorie: Studentský servis

Pomoc ve škole i mimo ní nabízí Masarykova univerzita všem svým studentům a pracovníkům. Poradenští pracovníci jim pomohou se studijními, kariérními i osobními problémy. Nabízí ale i workshopy, koučování nebo pomoc osobám se specifickými nároky.

Masarykova univerzita nabízí všem svým studentům i zaměstnancům pomoc ve výuce, kariéře i osobním životě. Se svými problémy se mohou obrátit na Poradenské centrum, které nabízí kariérní i psychologickou pomoc, nebo studentské poradce, kteří pomáhají řešit nejasnosti ohledně poplatků za studium nebo Informačního systému. Pro osoby se specifickými nároky je tu Středisko Teiresiás.

Nejen s orientací na trhu práce pomůže Kariérní centrum

Kariérní centrum poskytuje pomoc studentům, kteří se rozhodují mezi několika pracovními pozicemi, snaží se zorientovat na trhu práce, hledají konkrétní uplatnění své kvalifikace nebo naopak chtějí úplně změnit obor. Centrum ale poskytuje i individuální konzultace životopisů a koučování v oblasti time-managementu nebo volbě povolání. První konzultace je pro prezenční studium zdarma, každá další za poplatek 500 Kč/hodina. Studenti kombinovaného studia zaplatí i za první sezení.

Centrum nabízí studentům i výukové semináře a workshopy zaměřené na přípravu pro budoucí zaměstnání a překonávání kariérních problémů. Zastřešuje i nový portál JobCheckIN, který pomáhá studentům i absolventům s hledáním práce či stáže.

Psychologická poradna nabízí pomoc studentům i akademickým pracovníkům

Studenti s psychickými potížemi mohou zamířit do psychologické poradny univerzity. Ta jim radí nejen s problémy, které se týkají studia. Podle vedoucí centra Šárky Karmazínové se poradna zabývá i úzkostmi, vztahovými problémy – ať už s partnerem nebo rodiči - nebo nedostatkem sebevědomí. Snaží se ale pomáhat řešit i hlubší problémy, jako je ztráta motivace, přetrvávající deprese, panické či úzkostné stavy nebo myšlenky na sebevraždu.

Stejně jako kariérní centrum, i psychologická poradna je zpoplatněná. Pro studenty prezenčního studia je první sezení zdarma, ta další za poplatek. Dálkoví studenti a zaměstnanci univerzity mají zpoplatněny všechny konzultace.

Pro studentské poradce není administrativa žádný problém

Pod mottem „Bezpečně studiem!“ fungují na univerzitě studentští poradci. Nejčastěji řeší dotazy týkající se poplatků za studium nebo administrativy v Informačním systému, jako jsou žádosti o postup do dalšího semestru či registrace a zápis předmětů. Obracet se na ně studenti mohou ale i při řešení problémů spojených s přerušením studia, uznáváním předmětů nebo oficiálními žádostmi na vedení fakult. Tři čtvrtiny dotazů je tým složený ze studentů napříč ročníky i fakultami schopen vyřešit do tří dnů. „Za jeden rok máme dlouhodobě něco přes tisíc případů, tedy něco přes 500 za semestr,“ řekla jedna z poradkyň Lenka Kříčková. Během semestru poradci pořádají přednášky Bezpečně studiem, kde informují o právních úskalích studia.

Ke studentským poradcům se může připojit kdokoliv, bez ohledu na fakultu, obor, nebo stupeň studia. „Důležitá je jen chuť pomáhat, ochota naučit se vše potřebné a nějaký ten volný čas na poradcování,“ doplnila Kříčková.

O specifické potřeby se stará Teiresiás

Středisko pro pomoc studentům se specifickými nároky Teiresiás poskytuje spíše servis než poradenství. „Ze 40 interních pracovníků Střediska Teiresiás má jen asi čtvrtina postavení poradců, ostatní jsou zodpovědní za poskytování služeb,“ vysvětlil ředitel střediska Petr Peňáz. Teiresiás nabízí pomoc ve výuce i mimo ní. Například studentům, kteří nemohou pohotově psát, nabízí poznámky z přednášek a pro sluchově postižené zprostředkovává pomoc přepisovatelů, kteří v reálném čase přepisují mluvenou řeč. Asistenti pohybově postižených jsou klientům k dispozici nejen ve škole, ale i v menzách, hromadné dopravě nebo na kolejích.

Služeb střediska v současnosti využívá asi 500 studentů. Většina z nich se o služby uchází již předtím, než na univerzitu nastoupí. O pomoc však mohou zažádat i současní studenti, a to jak osobně, tak i telefonicky nebo e-mailem. Teiresiás ale usnadňuje výuku i akademickým pracovníkům. „Pokud si jako učitel přizvete japonského lektora na seminář, nebudete očekávat, že jednotliví studenti budou odbíhat a "radit se", co mají dělat, když lektorovi nerozumí. Není o čem se radit - je jasné, že potřebují tlumočníka. A není logické očekávat, že si ho budou obstarávat studenti, když nejvíc informací o zahraničním lektorovi má učitel. Právě tak platí, že zajištění servisu při inkluzivní výuce je primárně starostí učitele,“ vysvětlil Peňáz.

Klíčová slova: univerzita, poradenství, pomoc

Fotogalerie

Hodnocení příspěvku

1 | 2 | 3 | 4 | 5 (1 - nejhorší, 5 - nejlepší)

Vkladání nových komentářů skončilo.