11.04.2020 08:06


Mladí štamgasti zachraňují brněnské podniky. Gastronomické scéně tak dávají naději

Autor: Tomáš Pánek | Kurz: Online Stisk | Kategorie: Zpravodajství

Dobrovolná iniciativa mladých štamgastů sdružuje na svém webu brněnské kavárny, restaurace a hospody. Návštěvník si může pomocí QR kódu zakoupit voucher, který využije, jakmile se lokály zase otevřou.

Legendární brněnské Mýdlo se zapojilo do projektu Save Gastro Brno, autor: Tomáš Pánek

Brno - Na počátku iniciativy Save Gastro Brno stála myšlenka Kryštofa Čižmáře, Ondřeje Čižmáře a Štěpána Vondráčka. Trojice studentů z Brna se rozhodla ve složité době pomoci gastronomickým podnikům, které jsou kvůli pandemii zavřené už skoro měsíc. 

Situaci jejich majitelům navíc neulehčují ani rozvážkové služby jako Dáme jídlo nebo Wolt. „Základní marže je 30 %, ale většina provozoven platí marži i čtyřicetiprocentní. Vznikl tu monopol pro pár firem, které si marži můžou nastavit podle sebe,“ říká majitel brněnského podniku, který si kvůli spolupráci s rozvážkovou službou nepřál být jmenován.

Tvůrcům projektu bylo jasné, že lokály potřebují finanční pomoc co nejrychleji. Začali proto rychle pracovat na jednoduchém webu, kde by lidé mohli finančně podpořit své oblíbené podniky zakoupením voucheru. „První dny byly poměrně hektické. Chtěli jsme, aby všechno fungovalo tak, jak jsme na začátku zamýšleli. Vše teď běží podle představ a ozývají se nám další a další podniky,“ popisuje situaci Kryštof Čižmář.

Po týdnu od spuštění se projektu účastní téměř dvacet gastronomických podniků. Jejich počet autoři omezovat nebudou. „Chceme pomáhat všem, kteří mají zájem se zapojit. Zatím od některých majitelů vím, že i drobnější finanční částky jsou pro ně morální podporou,“ dodává Kryštof Čižmář.

Lidé mohou na webových stránkách zakoupit voucher pomocí QR kódu nebo klasické internetové platby. Peníze se následně dostanou přímo k majiteli podniku. Cena voucheru se liší podle zaměření podniku, nejčastěji se pohybuje v řádu několika stovek korun. Například brněnský klub Metro Music Bar lze ale podpořit částkou až pět tisíc korun. Naopak kavárny nabízejí vouchery v hodnotě kolem padesáti korun.

Základní myšlenkou projektu je všechno co nejvíce zjednodušit a urychlit. Od majitelů potřebují autoři pouze číslo bankovního účtu. „Stačí jen poslat fotografii, že bankovní účet opravdu patří k danému podniku,“ vysvětluje Kryštof Čižmář, jak se do Save Gastro Brno zapojit. Projektu se účastní i legendární brněnské hospody jako Hostinec u Daana, Šelepka nebo Mýdlo.

Dobrou zprávou je, že některé podniky stále mají dostatek zákazníků i bez zapojení se do projektu. „Zatím si vystačíme s hladovým okénkem, během zkráceného provozu, který je pouze devět hodin, vytočíme i čtyři sta piv,“ říká číšník restaurace Betlém Adam Řezáč.

Voucher funguje jako forma sponzorského daru. Majitelé podniků se shodují, že lidé k nim chodili peníze utrácet pravidelně a denně. Když jsou teď doma, peníze, které by projedli nebo propili v lokálech, leží u nich v peněžence. Mohou se tak rozhodnout, zda voucher později uplatní nebo podpoří finančně svůj oblíbený podnik.

Klíčová slova: gastronomie, podniky, projekt, podpora, koronavirus

Fotogalerie

Hodnocení příspěvku

1 | 2 | 3 | 4 | 5 (1 - nejhorší, 5 - nejlepší)

Vkladání nových komentářů skončilo.