25.04.2017 11:58


Na univerzitě bylo normální, že si studenti do školy přinesli bubny a demonstrovali, říká studentka o Erasmu ve Španělsku

Autor: Kristýna Hortvíková | Kurz: Stisk | Kategorie: Studentský servis

Pomalované školní zdi, uvolněná atmosféra a hodiny vedené diskuzemi. To vše znamená Erasmus v Madridu na vysoké škole Universidad complutense de Madrid. Studenti se tam učí hlavně kritickému myšlení a nemají strach projevit své názory demonstracemi.

Studentka Martina Debnárová strávila jarní semestr ve Španělsku. Foto: Kristýna Hortvíková

Brno/Madrid – Studentka mezinárodních vztahů a evropských studií Masarykovy univerzity Martina Debnárová strávila jarní semestr na škole Universidad complutense de Madrid. Říká, že po dobu zahraničního pobytu žila jako opravdová Španělka a z Erasmu si dovezla kulturní zážitky a lepší schopnost kriticky myslet.

Proč jste se rozhodla zrovna pro Španělsko?

Rozhodovala jsem se mezi Norskem a Španělskem. Norsko jsem měla na prvním místě, ale tam mě nevybrali, tak jsem volila Španělsko. To jsem si vybrala taky kvůli tomu, že jsem se na tu stejnou univerzitu hlásila hned po střední škole, chodila jsem totiž na bilingvní španělské gymnázium, přijímačky mi ale utekly o půl bodu a nedostala jsem se.  

Se španělštinou jste teda asi problém neměla, viďte?

Ze španělštiny mám státní zkoušku na úrovni C1. Celá výuka probíhala ve španělštině a problémy jsem měla jen zpočátku, než jsem si zvykla na odborné výrazy. Učitelé erasmákům hlavně hodně pomáhali a na gramatické chyby moc nehleděli. Když někdo nerozuměl nebo měl jiný problém s jazykem, tak byli moc ochotní a vždycky se studentovi věnovali a pomohli mu. Člověk se tak posunul dál i po jazykové stránce.

Jak byste celkově popsala atmosféru na univerzitě v Madridu?

Celá škola byla velmi liberální. Vypadalo to tam možná trochu jako v nějakém podchodě v Bratislavě. V minulosti to totiž bývala věznice a bylo to hodně vidět. Stěny budovy byly cihlové a byly celé pokreslené graffiti a polepené plakáty s různými hesly nebo slogany politických stran. Na chodbách se úplně normálně kouřilo nebo se hrálo na kytaru a zpívalo. Pokud chtěl někdo něco projevit, taky to udělal. Například bylo normální, že si studenti donesli do školy bubny a protestovali proti současné vládě. Opravdu bylo vidět, že se studenti o politickém dění v zemi hodně zajímali a nebylo jim lhostejné.

Vyhovoval vám takový liberální systém?

Asi nemůžu říct, že by mi to úplně vyhovovalo, protože už jsem navyknutá na systém tady v Brně. Když jsem tam přišla poprvé, tak jsem z dění na škole byla celkem vylekaná. Přijde mi, že studenti v Madridu přemýšleli úplně jinak než my. Prostě se nebáli vyjádřit svůj názor. Jeden den se například ve škole konala veřejná líbačka všech lesbiček z univerzity. Chtěli tím vyjádřit boj za svobodu lidských práv a uznávání sexuálních menšin. Takže bych řekla, že to mělo svoje výhody i nevýhody.

Lišilo se nějak studium ve Španělsku od studia v Brně?

Výuka na univerzitě v Madridu byla úplně jiná. Všechny hodiny byly povinné a studenti měli daný rozvrh, kdy si nevybírali předměty jako my tady v Brně. Probíhalo to tam skoro stejně jako na střední škole. Člověk ráno přišel, měl jednu třídu, která měla stejný rozvrh. Studenti zůstávali dokonce ve stejné místnosti a vyměňovali se jen vyučující. Ale já jako erasmák jsem si předměty vybírat mohla. Další rozdíl byl v tom, že každá hodina probíhala dvakrát týdně a trvala sto dvacet minut bez přestávky. Hodiny byly vedeny spíše diskuzemi, učitel sice měl prezentaci, ale studenti bývali hodně aktivní, a tak vznikaly otevřené diskuze. Bylo vidět, že studenty učivo opravdu zajímá, a že mají přehled. Jednou se dokonce stalo, že diskuze přešla v hádku mezi učitelem a studentem.

Jak jste zvládla zkouškové období?

Zkoušky byly taky úplně odlišné od těch, jak je známe my. Byly formou esejí, kdy jsme napsali prostě všechno, co jsme věděli. Líbilo se mi to v tom, že to člověka naučilo kriticky myslet, nebylo to jen o tom, že se něco naučí, vyplivne to na papír a pak to zapomene. Profesoři chtěli vědět, co si o problému myslíme a svůj názor jsme museli podpořit nějakými logickými argumenty. V tom to bylo možná o trochu těžší, ale řekla bych, že mi to dalo víc, než kdybych měla zkoušky klasicky testové. Se zkouškovým obdobím jsem žádný problém neměla, všechny zkoušky jsem udělala.

Přijde vám, že jste se z Erasmu vrátila obohacena spíše kulturně nebo odborně?

Myslím, že jsem nabyla nových zkušeností po obou stránkách. Na univerzitě jsme jako erasmáci nebyli rozděleni do žádných zvláštních skupin, chodili jsme na stejné hodiny jako Španělé a bylo i pravidlem, že na každé hodině musí být alespoň jeden erasmák. Škola chtěla zahraniční studenty úplně integrovat mezi ty domácí, aby tak mohli zažít pravé studium a nebýt vyloučeni v nějaké skupince jenom s ostatními erasmáky. Našla jsem si tak spoustu kamarádů, se kterými jsem jezdila na výlety, poznávala Madrid a tak dále. Nežila jsem tam jako turista nebo erasmák, ale opravdu jako Španělka. Řekla bych, že to bylo období, kdy jsem nejvíce žila. Takže jsem rozhodně nabyla mnoha kulturních zážitků. Co se týče vzdělání, tak nemůžu říct, že bych se dozvěděla kupu nových informací nebo něco, co jsem do té doby nevěděla. Spíše jsem se naučila nazírat na mezinárodní vztahy úplně jiným způsobem, a hlavně kriticky myslet. 

Klíčová slova: Erasmus ve Španělsku, Madrid, Universidad complutense de Madrid

Fotogalerie

Hodnocení příspěvku

1 | 2 | 3 | 4 | 5 (1 - nejhorší, 5 - nejlepší)

Vkladání nových komentářů skončilo.