04.12.2015 19:20


Nakupování přes internet zažívá boom

Autor: Nikol Sikorová | Kurz: Online Stisk | Kategorie: Zpravodajství

Přes tři miliony českých domácností má počítač a internetové připojení. Vyplývá to z údajů Českého statistického úřadu. Zájem o nové technologie roste i ze strany starších lidí. Šestnáct seniorů ze sta tráví surfováním na internetu více než deset hodin týdně. Mezi nejoblíbenější činnosti uživatelů patří komunikace a hledání informací o zboží a službách. Prudce vzrostlo procento nákupů přes internet. 

Domácnosti s počítačem a internetem - vývoj v čase, Zdroj: ČSÚBrno – Počítač vlastní 73% českých domácností. Stejné procento má k dispozici i internetové připojení. Český statistický úřad tato čísla zveřejnil koncem listopadu. „Před deseti lety počítač vlastnila ani ne třetina českých domácností. Internet pak měla necelá pětina. Dnes je obojím vybaveno 3,1 milionů českých domácností,“ upřesnila Romana Malečková z Českého statistického úřadu.

Zájem o technologie projevují i lidé nad 65 let. V letošním roce počítač s připojením využívá přibližně 28 procent z nich, což je rozhodně více než v minulé dekádě. „V roce 2005 využili počítač pouze tři senioři ze sta a jen dva se také připojili k internetu,“ dodala Malečková. Lidé nevyužívající zmíněné technologie nejčastěji argumentují tím, že je nepotřebují, neumí s nimi pracovat nebo jsou pro ně pořizovací náklady příliš vysoké.   

„Počítač s internetem jsem si pořídil kvůli vnučkám, abychom si mohli skypovat. Taky na něm hraju hry, posílám známým e-maily a platím složenky. Už jsem si i párkrát objednal elektroniku,“ uvedl čtyřiašedesátiletý důchodce Emil Hybelbauer.      

Vede oblečení, kosmetika a elektronika

Pětina uživatelů internetu uvádí, že na něm pro soukromé účely stráví pět až deset hodin týdně. Dalších 27 procent Čechů prosurfuje deset a více hodin. Nejoblíbenější on-line činností je komunikace. Sedm z deseti Čechů posílá emaily, polovina má účet na některé ze sociálních sítí. Rozšířené je také vyhledávání informací o zboží a službách nebo nákupy.

„On-line nakupování zaznamenalo za posledních deset let dramatický boom. Zatímco v roce 2005 se jednalo o službu, kterou na internetu využívalo jen 5 procent osob, v roce 2015 si zboží objednalo již 42 procent uživatelů,“ řekla Malečková. To odpovídá přibližně 3,7 milionům lidem. Nejnakupovanějším zbožím je oblečení a obuv.  Za nimi následují kosmetika a elektronika. Lidé si z pohodlí domova zajišťují také vstupenky, letenky a ubytování. „Raději nakupuji přes internet, protože nemám ráda hodně lidí na jednom místě a fronty u zkušebních kabinek. Navíc můžu zboží mezi sebou porovnávat a hledat to nejlevnější,“ uvedla studentka Markéta Zawadová.

Údaje o rozšíření technologií v domácnostech se zjišťují pravidelně od roku 2006, vždy ve druhém čtvrtletí ve všech zemích Evropské unie.

Užití technologií v číslech

73% českých domácností vlastní počítač a připojení k internetu

28% seniorů nad 65 let využívá počítač a internet

27 % Čechů tráví na internetu pro soukromé účely více než 10 hodin týdně

16 ze 100 seniorů stráví surfováním více než 10 hodin týdně

7 z 10 uživatelů posílá emaily

50% lidí užívajících internet má účet na sociální sítích

42% uživatelů internetu už si někdy objednalo zboží on-line

Klíčová slova: Internet, počítač, senioři, šetření, nákupy

Fotogalerie

Hodnocení příspěvku

1 | 2 | 3 | 4 | 5 (1 - nejhorší, 5 - nejlepší)

Vkladání nových komentářů skončilo.