29.04.2016 20:42


Nechceme, aby kroje končily v popelnicích, komentovala význam burzy krojů Maděřičová

Autor: Magdaléna Kunrtová | Kurz: Online Stisk | Kategorie: Zpravodajství

Burza krojů v páteční odpoledne přilákala příznivce folkloru do kyjovského informačního centra. Za symbolických deset korun si zájemci mohli vybrat od čepců až po krojové boty. 

Kyjov – Páteční odpoledne zaplnily venkovní prostory informačního centra v Kyjově na Hodonínsku krojové součásti. Prodejci nabízeli košile, zástěry, sukně, spodničky, ale také šátky nebo krojové boty. Každý, kdo měl zájem, si přinesl vlastní věci na prodej a sám se zhostil role obchodníka. Akci uspořádala Jihomoravská komunitní nadace v rámci programu Živý folklor.Prodávající seznamuje příchozí s dětským krojem. Foto: Magdaléna Kunrtová

„Dochází nám, že krojů ubývá. Když někdo zemře, dědicové kroje vyhazují, přitom poptávka je vysoká. Inspirovali jsme se burzami na Horňácku. Hlavně nechceme, aby kroje končily v popelnicích, když v současnosti zažíváme krojovou renesanci,“ vysvětlila význam burzy organizátorka Zlata Maděřičová.

Alena Herodek přijela do Kyjova z Brna, kde chodí v kroji. „Koupila jsem si kocúrku za tři sta padesát korun. Cenu jsem usmlouvala z původní pětistovky,“ prozradila Herodek. I přes velkou poptávku kupujících se akce zúčastnilo málo prodejců. Organizátoři tak budou klást důraz na propagaci další burzy. 

Mezi prodejci vyčnívala šestnáctiletá Aneta Šejnová. „Prodávám bohuslavské kroje, jak pro dospělé, tak dětské. První jsem vyrobila na přání mé kamarádky za cenu materiálu. Letos v něm bude v Bohuslavicích stárkovat. Jednak kroje renovujeme, ale také šijeme zcela nové. Mamka mně tento um předala a tu to naučila Anežka Hochmanová. Ta neměla děti, a tak se věnovala krojům. Mamka k ní v dětství chodila a ve dvanácti vyšívala první kroj. Ten jí trval jeden rok,“ podělila se o netradiční zájem Šejnová. 

Letos se burza krojů konala v Hodoníně, Břeclavi a Kyjově. Termín pro další burzu krojů v Kyjově se teprve hledá, ale podle Maděřičové se uskuteční zřejmě na podzim. Akci zorganizovala Jihomoravská komunitní nadace, která se snaží o rozvoj občanské společnosti a filantropie na Břeclavsku a Hodonínsku od roku 2008. Podporuje kulturní, výchovné, ekologické, sportovní a další projekty, které přinášejí prospěch tamním obyvatelům a přispívají k rozvoji regionu. 

Klíčová slova: Burza, kroj, folklor, tradice, Morava

Fotogalerie

Hodnocení příspěvku

1 | 2 | 3 | 4 | 5 (1 - nejhorší, 5 - nejlepší)

Vkladání nových komentářů skončilo.