01.04.2016 22:13


Není to práce, ale životní styl, říká youtuber Stejk

Autor: Monika Veselá | Kurz: Online Stisk | Kategorie: Zpravodajství

Youtube už dávno není pouze komorní záležitostí pro mládež. Dokázal se vypracovat na jedno z nejoblíbenějších médií, kde denně přibývají tisíce videí a zájem diváků neustále roste. Svá videa pravidelně zveřejňuje také Jakub Steklý alias Stejk. K jeho tvorbě si doteď našlo cestu přes čtyři sta tisíc odběratelů a číslo stále stoupá. Úspěch mladého youtubera z Pardubic podtrhl i jeho vlastní pořad na televizní stanici Óčko.

Pardubice – Svoje první video natočil Stejk v prosinci roku 2012. Nyní jich má na svém kontě přes devět set a každý den přibývají nová. Časopis Forbes ho v loňském roce zařadil mezi patnáct nejvlivnějších lidí českého internetu. I přes to, že jeho popularita stoupá, se tento třiadvacetiletý youtuber z Pardubic snaží neustále zlepšovat a říká, že život youtubera je vlastně internetová reality show. 

Youtuber Jakub Steklý alias Stejk / Foto: Monika Veselá

Kolik času denně strávíte u natáčení videí?

Nedávno jsem o tom vedl diskuzi s dalšími youtubery a shodli jsme se, že to není práce, ale životní styl. Protože jen co ráno vstaneme, už myslíme na to, co natočit, vyfotit nebo co sdílet na dalších sociálních sítích. Navíc, když jste workoholik jako já, to vám potom natáčení zabere opravdu od rána do večera a člověk prostě nevypne. Konkrétně je to ale většinou tak, že nejdříve sháním nebo vymýšlím podklady. To mi trvá jednu až tři hodiny. Pak zapnu kameru a připravím si prostředí. To už zabere jen pár minut. Pak hodina natáčení a nakonec postprodukce, stříhání, editace, to je třeba i na čtyři hodiny. Ale je to video od videa, protože některá se dají zvládnout za dvě hodiny a některá třeba za osm.

Kde čerpáte inspiraci?

Tak například informace pro pořad Perly ze světa sháním na internetu, jelikož jde o zajímavá fakta ze světa. U ostatních videí záleží na okolnostech. Některá jsou například improvizace od začátku do konce. Další vznikají tak, že si na internetu najdu nějaký článek, který se mi líbí, a řeknu si, že by bylo dobré ho natočit. Ale také mám pořady, které vymýšlím sám od začátku až do konce.

Dostal jste se někdy ve vašem osobním životě do situace, kdy jste si řekl, že ji musíte natočit?

Ano, to se stává pořád. Třeba když jedu na dopolední návštěvu domů a vím, že můj mladší bratr spí. Tak musím natočit to, jak ho probudím. Nejdřív si tedy vymyslím originální způsob, jak to udělat. 

Máte nějakou cílovou skupinu diváků?

Já jsem to od začátku na nikoho nezaměřoval, ale na youtube se dívají všechny věkové kategorie. Dívají se třeba i desetileté děti, které je nejvíc slyšet, takže si pak všichni myslí, že na nás koukají hlavně oni, ale na ulicích mě poznávají i vysokoškoláci nebo starší lidé. Dokonce se mi stává čím dál častěji, že mi píšou fanoušci, jak se dívají s celou rodinou. Ale když to vezmu podle statistik, tak hodně jsou to lidé v pubertě a většinou kluci. Holek je jenom asi třicet procent. 

Představte si, že byste s youtubem skončil. Co byste dělal?

Tak to netuším, jelikož mě to opravdu moc baví. Ale nejspíš bych se zkusil víc zaměřit na televizi a média obecně. 

Pokud se někdo chce stát úspěšným youtuberem, musí se mu věnovat na plný úvazek?

Dá se to zvládnout i při práci, ale pokud někdo chce být opravdu hodně úspěšný, tak se tomu musí věnovat naplno, jako je to se vším, například se sportem.

A jak moc se mu věnujete vy?

Já jsem skončil s vysokou školou, právě kvůli youtube. Ale udělal jsem to až tehdy, když jsem věděl, že mám nějaký příjem, který mě dokáže uživit a nebudu muset chodit do práce a věnovat se tomu na plný úvazek. 

Oslovila vás někdy nějaká společnost, abyste se stal jejich tváří a pomohl jí s propagací?

Dřív to bylo hodně výjimečně. Teď mám na tohle vlastní agenturu, která tyhle věci zařizuje, takže pravidelně spolupracuji s nadnárodními firmami, ať už to je třeba Samsung, Playstation nebo v současnosti Nestlé a Milka.

A jak taková propagace vypadá?

Vypadá to tak, že mi manažer zavolá, že pro mě má nějakou zakázku. Například mi řekne, že pro mě má kampaň pro Samsung. Řekne, kolik peněz mi nabízejí, když udělám video na nějaké téma nebo když ten jejich produkt někde ukážu. Třeba se Samsungem je spolupráce super.  Když jsem si rozbil telefon, tak mi poslali nový, protože věděli, že jsem telefon od jejich značky používal i předtím. 

Co kromě smluv s těmito společnostmi tvoří příjmy youtuberů?

Youtubeři mají několik druhů příjmů. První jsou přímo z videí, ke kterým si Google dává vlastní reklamy. To jsou ty, které se vám spustí před videem, anebo se ukazují po stranách. Pak jsou příjmy z toho, když si lidé kupují fanouškovská trička nebo náramky. Třetím druhem jsou příjmy právě z těchto zakázek a nakonec jsou to příjmy z akcí, na které nás firmy nebo pořadatelé pozvou, abychom tam vystoupili nebo se ukázali.

K práci youtubera nepatří pouze natáčení videí, ale i vystupování na fanouškovských akcích. Máte nějakou svoji oblíbenou?

Tak například teď v květnu bude akce Utubering, což je asi největší komunitní akce v České republice a možná i v Evropě. V loňském roce přišlo okolo pětadvaceti tisíc lidí, letos to pořadatelé snížili na jedenáct. Tahle akce mě hodně baví, protože je jiná než ostatní. Lidé sice nedostanou fotku nebo podpis, jako jinde, ale zase si tam můžou užít celodenní program. Také je pro mě jako youtubera víc prestižní, protože pořadatelé nezvou každého.

Jste celkem aktivní na sociálních sítích, je pro vás důležité být na nich vidět?

Ano, hodně je řeším a baví mě to, hlavně Instagram. Dá se říct, že život youtubera je taková internetová reality show, protože spoustu lidí zajímá, co kdo dělá, i když to jsou jen hlouposti. 

Jak hodnotíte aktuální českou youtube scénu?

Já to beru tak, že každý si tu najde to, co ho zajímá. Pokud někoho zajímají třeba auta, tak si to na té české youtube scéně najde. V popředí jsou ale takoví ti mainstream youtubeři, kteří točí podobné věci. Takže si pak všichni myslí, že je to jen o tom, jak někdo hraje hry nebo vypráví něco do kamery, ale to, že si tam každý může najít, co chce, už se neřeší. A kdybych měl nejlepší české youtubery porovnat se světovou scénou, tak si myslím, že se to dá srovnávat. Čeští fanoušci jsou z obecného pohledu super, protože když to porovnám třeba s Ruskem, tak tam se na youtubery i střílí. Dospělí lidé přijdou na akci, vytáhnou zbraň a prostě střílí. Mně se to naštěstí ještě nestalo a doufám, že ani nestane. 

Máte vlastní pořad na televizní stanici Óčko. Jak spolupráce vznikla?

V té době jsem začínal u své agentury, která mi hledá zakázky. Byl jsem tam asi měsíc a Óčko je oslovilo, jestli nemají nějakého youtubera s formátem, který by mohl jít na obrazovky. Nabídka mě hodně zaujala, protože jsem vždy chtěl televizi zkusit, takže už mi zbývalo jen vymyslet pořad. Napadly mě filmy, jenže to už tam měli, tak jsem si řekl, že zkusím něco s mobilními telefony, konkrétně aplikacemi. Nápad se jim líbil a už zbývalo jen vymyslet název. Vymyslet název bylo asi to nejhorší, ale pak jsme nějak přišli na to, že se pořad bude jmenovat Dotykáč. 

Plánujete nějaké nové projekty?

Zrovna včera mi přišel email, že pořad Dotykáč bude na Óčku pouze dvakrát měsíčně (původně byl pořad Dotykáč každý týden – pozn.red.), takže jsem musel vymyslet nějaký nový pořad, kterým zaplnit zbylé dva týdny. Už mám nějaký nápad na novou pravidelnou sérii o filmech. Budou to zajímavosti, postřehy a třeba i chyby v nich. Jinak budu dělat to stejné, co doteď, protože to se snad lidem líbí.

Klíčová slova: Youtube, Stejk, Jakub Steklý, Pardubice, Óčko

Fotogalerie

Hodnocení příspěvku

1 | 2 | 3 | 4 | 5 (1 - nejhorší, 5 - nejlepší)

Vkladání nových komentářů skončilo.