15.11.2019 17:22


Organizace Transitions a Elpida pomáhají seniorům pochopit svět médií. Učí je ověřovat informace nebo jak nepodlehnout manipulacím

Autor: Pavel Hanosek | Kurz: Online Stisk | Kategorie: Zpravodajství

Starší lidé se v dnešní době často stávají cílem dezinformačních kampaní využívajících jejich neznalosti médií. Přesto se ale převážná většina iniciativ pěstujících kritické myšlení a vyučujících mediální gramotnost soustředí primárně na studenty základních a středních škol. Organizace Transitions a Elpida se naopak věnují seniorům a představují jim, jak svět médií funguje.

Projekt učí seniory se lépe orientovat ve světě médií. Zdroj: Archiv Transitions

Praha – Senioři jsou, především kvůli svým horším znalostem toho, jak internet funguje, nejzranitelnější skupinou obyvatel, která jednodušeji přejímá lži a polopravdy umístěné na internet. V posledních letech si téma dezinformací získalo velkou pozornost a vzniklo mnoho projektů zaměřených na mediální vzdělávání, jen minimum z nich se ale soustředí na seniory. Jedním z mála takových projektů je projekt organizací Elpida a Transitions, který učí seniory mediální gramotnosti.

Fakt, že jsou senioři extrémně zranitelní manipulacemi na internetu, se expertům potvrdil relativně nedávno. Před prezidentskými volbami v roce 2013 vyšlo najevo, kolik takzvaných řetězových emailů chodí do emailových schránek seniorů, a nakolik jim věří. Takové zprávy obsahovaly často manipulativní a vymyšlené informace očerňující jednoho, nebo druhého kandidáta.

Podle lektora mediálního vzdělávání Jaroslava Valůcha z organizace Transitions často na odborných konferencích zaznívalo, že je třeba začít s fenoménem něco dělat a nezaměřovat se pouze na děti. Samotná Transitions se k projektu lektorování seniorů dostala nepřímo. „Věnujeme se především vzdělávání novinářů ze střední a východní Evropy,“ popisuje Valůch hlavní náplň činnosti Transitions. Při začátcích projektu se ukázalo hned několik komplikací spojených především s nedůvěrou seniorů. „Na naše první emaily jsme většinou buď nedostali odpověď, a nebo byla velmi odmítavá,“ vysvětluje.

Tento stav se změnil po zapojení organizace Elpida, která se seniory dlouhodobě pracuje a připravuje pro ně různé vzdělávací programy. Podle Valůcha se jedná o ideální partnerství, protože Elpida přinesla k expertíze na mediální gramotnost svou důvěryhodnost a kontakty s různými seniorskými kluby. Právě důvěra je totiž pro práci se seniory zásadní. Často důvěřují institucím ve svém okolí jako jsou především knihovny, jejichž akce navštěvují.

Transitions a Elpida společně organizují akce zaměřené na mediální témata, na která zvou také profesionální novináře nebo experty na média. Na workshopy také chodí nebo na nich lektorují studenti žurnalistiky, kteří přidávají mezigenerační element a zároveň mohou předávat i své vlastní zkušenosti s novými médii. Podle studentského lektora Tomáše Titěry má zapojení studentů velký smysl. „Mladí lidé mají spoustu zkušeností s pohybem v online prostoru, proto je jejich projev autentický. Zároveň ale docílení mezigeneračního dialogu předpokládá velkou otevřenost obou stran,“ vysvětluje Titěra.

Tváře dobře známé z televizních obrazovek pak přitahují seniory a zároveň pomáhají ukázat novináře jako obyčejné lidské bytosti. Na lekcích bez hostů bývá seniorů méně, podle Valůcha to však napomáhá jejich projevení se a překonání strachu se ptát na věci, které je zajímají. Projekt se snaží pracovat po delší čas s ucelenými skupinami, protože to má větší dlouhodobý efekt, než jen jednorázové akce. Titěra upozorňuje, že velké panelové diskuze s novináři často neplní svůj účel. „Takové akce často vedou k vyhroceným debatám na aktuální témata, což může spoustu lidí od poznávání světa médií odradit,“ říká.

Projekt mediálního vzdělávání seniorů má za sebou více než padesát akcí a kolem 750 účastníků. Podle Valůcha se pokroky měří jen velmi problematicky, přesto jsou výsledky i viditelné. Jedna ze skupin například začala přednášky ve svém městě sama pořádat. Titěra dodává, že senioři dokáží po absolvování kurzů lépe odhalit manipulace a nebo přestávají přeposílat smyšlené řetězové emaily. Za nejzásadnější považují lektoři právě osobní setkávání, ježdění přímo za seniory i do menších měst a spolupráci s důvěryhodnými institucemi jako jsou již zmíněné knihovny. Důležitá je také role hostů, protože si senioři skutečně váží toho, že za nimi do menšího města přijeli. „Do budoucna chceme sestavit pevný tým lektorů z řad studentů žurnalistiky, kteří by pomohli vnést do aktivit více mezigenerační přístup a ukázali i skrz své vlastní zkušenosti jak média fungují,“ popisuje budoucí plány Valůch.


 

Klíčová slova: senioři, vzdělávání, média, mediální gramotnost, Elpida, Transitions

Fotogalerie

Hodnocení příspěvku

1 | 2 | 3 | 4 | 5 (1 - nejhorší, 5 - nejlepší)

Vkladání nových komentářů skončilo.

Přehled komentářů

KelViem | 15. 11. 2019, 20:07
Antibiotics For Sale Uk Super Avana Review cialis 5mg Propecia Liver Damage Pfizer Kamagra