12.10.2010 23:14


Pivo za 3 koruny a lístek do kina za 17? Na internetu to je realita

Autor: Lukáš Valášek | Kurz: Online Stisk | Kategorie: Ekonomika

Obchodování se slevovými poukazy je novým trendem na českém internetu. Služby, které nabízí velké slevy na vše od kosmetiky po jízdu tankem, rostou jako houby po dešti a konkurenční boj se stupňuje. Všechny se snaží navázat na grandiózní úspěch svého amerického předka Grupon, jehož obrat se dnes pohybuje v řádu desítek milionů dolarů ročně.

BRNO  Říká se jim servery hromadného nakupování. V České republice jsou už jich desítky. Principy, na kterých fungují, jsou však prakticky stejné. Každý den představíme jednu nabídku nejrůznějších volnočasových služeb či třeba poukazů do restaurací se slevou čtyřicet až devadesát procent oproti běžné ceně. Nabídka je časově omezená a aktivuje se po dosažení minimálního počtu zájemců o koupi, který je však téměř vždy překročen,” popisuje zakladatel největšího českého hráče na tomto poli Slevomat.cz Tomáš Čupr. Kupon po zaplacení dorazí zákazníkovi e-mailem a je platný několik měsíců.

Mechanismus těchto služeb záměrně nahrává impulzivním nákupům. To je nutné, protože v nabídce mají obchodníci spíše zbytné věci, které si lidé kupují převážně pro radost. Myslím, že jsem zatím nakoupila jenom to, co bych si stejně pořídila, i když třeba u někoho jiného. Nemůžu ale říct, že bych nebyla v pokušení podlehnout i nějaké z dalších nabídek. Když člověk vidí že poloviční sleva na dobrou večeři v luxusní restauraci bude platná už jen pár hodin, začne přemýšlet, jestli by toho neměl využít,” glosuje to zákaznice jedné ze služeb Alena Novotná.

Zákazník na podobných serverech dostává zboží nebo službu s jinde nevídanou slevou a navíc má jistotu, že se nestane zákazníkem druhé kategorie, hned jak v podniku vytáhne slevový kupon. Obchodník se musí hodně snažit, aby zákazník příště přišel i bez slevového kuponu,” říká provozovatel slevového serveru Vykupto.cz Tomáš Bátrla. Pokud s nabídkou nebude klient spokojený, už se nevrátí a ani ji nedoporučí svým přátelům, což je přesně to, co si od účinkování v celé akci obchodníci slibují. Zatím jsme s přítelem využili slevu na večeři a rozhodně jsme se v restauraci necítili nijak méněcenně. Vše pro nás bylo pečlivě připravené“, konstatuje Novotná.

Nabízeny jsou většinou služby a nikoliv zboží, protože právě u jídla, pobytů v hotelech nebo letů balonem mají obchodníci poměrně velké marže a mohou si tedy dovolit takto radikálně slevit, aniž by nějak drasticky prodělali. I přes vysokou poskytovanou slevu je však pro ně figurování v nabídce některého ze serverů hromadného výhodné. Účast v nabídce Slevomatu pro obchodníky znamená rychlé a levné získání nových zákazníků, možnost překlenutí slabšího období nebo i rychlejší rozjezd firmy,” vyjmenovává Čupr. Navíc má obchodník dopředu garantovaný stabilní příjem v podobě částky až za několik tisíc prodaných kuponů, takže si tak své další podnikání může lépe plánovat. “Peníze za prodané služby obchodníci obdrží během týdne poté, co proběhla jejich nabídka, a mohou je okamžitě investovat do svého provozu,” glosuje to Čupr.

Oboustrannou výhodnost modelu velmi rychle pochopily desítky internetových podnikatelů po celé republice a tak se situace na trhu přiostřuje. Trh je rozdělen na velké hráče, jako je například Čuprův Slevomat nebo Bátrlovo Vykupto, avšak stále vznikají další menší servery. Rozjet vlastní server je lehké, protože na internetu jsou nabízeny kompletní skripty, které stačí za pár tisíc korun koupit a o vše se postarají. Velice složité je to ale udržet v chodu. Je potřeba každý den získávat novu nabídku, mít na webu dobré texty, poskytovat zákazníkům odpovídající podporu a starat se i o růst počtu zákazníků, komentuje to Bátrla. Je nevyhnutelné, že se trh do budoucna pročistí a zůstane na něm jen několik silných hráčů,” shrnuje své vidění budoucnosti Čupr.

Rozhovor se spoluzakladatelem serveru Vykupto Tomášem Bátrlou si můžete přečíst zde.

Klíčová slova: slevy, podnikání, internet

Hodnocení příspěvku

1 | 2 | 3 | 4 | 5 (1 - nejhorší, 5 - nejlepší)

Vkladání nových komentářů skončilo.