15.11.2019 15:55

Recenze: Brněnský listopad jako unikátní, ohromující a mnohdykrát i vtipná přehlídka Sametové revoluce v Brně

Autor: Hana Štefánková | Kurz: Online Stisk | Kategorie: Publicistika

Nový dokument uchvacuje vzácnými historickými záběry a dosud nezpracovanou přehlídkou listopadových událostí v centru jižní Moravy. Na svoje si přijdou odborníci i laici. Zajímavě poskládaná podívaná je určena pro všechny.

Plakát k festivalu 30 let svobody, kterého součástí je i dokument Brněnský listopad

Nejen Brno v posledních dnech žije oslavami třicátého výročí Sametové revoluce. Závěr roku 1989 a události, které navždy změnily chod dějin, si připomínají občané napříč celým Českem a Slovenskem prostřednictvím různých přednášek, shromáždění, pietních aktů a také ve filmu. Jedním z nich je i Brněnský listopad, střihový dokument (dokument, který vzniká nazhromážděním materiálů z archivních zdrojů a jejich následným střihem do významového či pocitového celku, pozn. redakce) režisérů Jiřího Voráče a Jiřího Mikuly, který vznikl ve spolupráci s Českou televizí právě při příležitosti výročí. Slavnostní premiéra spojená s výstavou dobových fotografií a dokumentů se uskuteční symbolicky 17. listopadu.

Film je vystavěný zejména na televizních reportážích, které téměř celou dobu trvání přibližují dění přímo v Brně. V dokumentu může divák zpozorovat i jiná města, například Prahu nebo Břeclav, vždy se však příběh vrátí zpátky do Brna. Rozdělený je na čtyři části: První týden- 17. -26.11.1989, Generální stávka- 27.11. 1989, Meziobdobí- 28.11-29.12. 1989 a na závěr Epilog z dne 15.1.1990.

V Prvním týdnu překvapí dobové záběry poměrně omezeným zájmem o protestní akce volající po změně. Moderátoři mluví zejména o padesátém výročí začátku druhé světové války a bující revoluce je brána jen jako malichernost, z které nic nevznikne. Zpravodajové hlavně zdůrazňují, že protestující studenti zanedbávají školní docházku. Divák uslyší pár rozhovorů, které dění popisují, ale za revoluci v pravém smyslu slova to média ještě nepovažují. K prasknutí zaplněné Náměstí svobody však ukazuje opak.

Nejpřitažlivějším aspektem filmu je bezpochyby jeho autentičnost. Vědomí, že to co divák sleduje na obrazovce se reálně stalo a nejde jen o fiktivní záběry natočené před zeleným plátnem, přináší až nadpřirozený emotivní pocit. Zejména silné jsou scény točené nad náměstím Svobody, na kterých je možné vidět obrovské masy protestujících sjednocených za společnou věc.

V dalších částech filmu se závažnost situace a podnikané akce vůči vládě stupňují. Ke studentům, tvořícím jádro revoluce, se přidávají umělci i sportovci. Pozoruhodné je chování dělnické třídy, která chce především klid, poklidné řešení vlastních požadavků se stávající vládou, po kterých by mohl dosavadní režim pokračovat. Dokládají to výpovědi mnoha starších občanů. Zapálené reakce odhodlané mládeže jsou pak vítaným osvěžením.

Dokument zaujme i vtipnými momenty. Kromě retro vzhledu zúčastněných pobaví i závěrečná scéna s nově zvoleným československým prezidentem Václavem Havlem z 15. ledna 1990. Ten v ní omlouvá své problémy s hlasem tím, že má pořád projevy a nemůže se dostat k medu, protože ho už pár dní testují ochutnávači. Následuje salva smíchu a pohotové obdarování sklenicí medu tehdy ještě mladým Miroslavem Donutilem.

Film nabízí zajímavou podívanou do historie československého státu a pádu dlouhotrvajícího komunistického režimu. Na 57 minutách hutně, ale kvalitně a přehledně shrnuje všechno podstatné a přináší nejen Brňanům hodnotné a k zamyšlení vybízející filmové dílo.

Klíčová slova: dokument, sametová revoluce, výročí, 30 let, 1989, Brno