15.10.2015 10:39

Recenze: Jsou světla, která nevidíme hraje hudbu života i smrti

Autor: Klára Bečáková | Kurz: Online Stisk | Kategorie: Kultura

Kniha s názvem Jsou světla, která nevidíme od amerického autora Anthony Doerra vypadá na první pohled jako jedna z mnoha dalších literárních děl zasazených do období druhé světové války. Příběh, který je popsán na zhruba pětiset stránkách, bere dech a rozhodně nenechá nikoho klidným. Právem si proto zaslouží jedno z nejprestižnějších literárních ocenění vůbec – Pulitzerovu cenu za rok 2015.

Kniha Jsou světla, která nevidíme. Autor: Bečáková KláraNěmecký chlapec Werner Pfennig a mladá pařížanka Marie-Laure. Dva hlavní hrdinové, kteří žijí dva zcela odlišné životy daleko od sebe. Werner je malý chlapec s porcelánovou pletí a vlasy bílými jako sníh. Vyrůstá v malém sirotčinci v Zollvereinu. Dny tráví společně se svou mladší sestrou Juttou a společně podnikají všelijaké dobrodružné výpravy. Od ostatních dětí se však v mnohém liší – vede si deník s otázkami, na které by chtěl zjistit odpověď. V osmi letech nalezne venku nefunkční rádio, které se mu podaří lehce zprovoznit. Tajně poslouchá po večerech poutavé příběhy vysílané až z Francie. Právě tady začíná celý jeho příběh.

Často překvapoval paní ředitelku nezodpověditelnými otázkami: „Proč škytáme, Frau Elena?“ Nebo: „Frau Elena, ví včela, že umře, když někoho píchne?“ (…) „Slyší hluchý tlukot svého srdce, Frau Elena?“ „Proč se lepidlo nepřilepí k vnitřku lahvičky, Frau Elena?“

Pět set kilometrů jihozápadně od Zollvereinu žije Marie-Laure. Na první pohled velice chytrá dívenka s roztomilým obličejem posetým pihami. Na pohled druhý však každého napadne, že je na této holčičce něco nezvyklého. Marie-Laure je od svých šesti let slepá. S pomocí svého milujícího tatínka se pomalu učí poznávat okolí podle zvuků, vůní, hlasů lidí a pomohl jí také ze dřeva vyřezaný model celé pařížské čtvrti, v níž bydlela. Odjakživa ji fascinovali měkkýši. Surmovka, ostranka, hřebenatky – všechny se je postupně naučí rozpoznat podle hmatu v Národním přírodovědném muzeu, kde pracuje i její otec. Zde s ním totiž tráví celé dny. Až do té doby, než Paříž obsadí nacisté. Společně utíkají před válkou za svou rodinou do Saint-Malo.

„Papa?“ zeptala se Marie-Laure. „Jestli přijde válka, co s ními bude?“
„Žádná válka nepřijde.“
„Ale co když ano?“
Položil jí ruku na rameno a u pasu mu zazvonily klíče. „Pak se nám nic nestane, ma chérie.“

Nejen strach, ale i odvaha. Život i smrt. Zdraví nebo doživotní postižení. Celá kniha je protkaná dramatickými zvraty a napínavými pasážemi, u kterých čtenáři běhá mráz po zádech. Nástup nacistů k moci, narukování mladých chlapců do války jako spasitelů říše, obsazování francouzských měst, vraždění nepřátel na jedné straně. Opačný pohled zobrazuje bázeň, nedůvěru, lid beroucí nohy na ramena před nebezpečím a hledající úkryt i snahu o určitý odboj.

Jazyk, jímž je celá kniha napsaná, je doslova pohlazením na duši. S upraveností, lehkostí a kultivovaností, jakou autor píše, se nesetkáte každý den. Ačkoliv se jedná o poměrně rozsáhlé dílo, myšlenky Anthony Doerra neklouzají pouze po povrchu, ale pronikají hlouběji do tématu a působí velice propracovaně. Stejně tak i charakteristika prostředí, ve kterém se nevidomá Marie-Laure nachází. Šum stromů, slaná vůně moře, sladká chuť broskví, zima pronikající nekompromisně do domu, touha po troše vody. Čtenář se stává součástí celého příběhu a všechny pocity silně prožívá s hlavním hrdinou.

Maličkým zklamáním je, že kniha nekončí „happy endem“. Nicméně musím uznat, že právě díky tomuto kroku získává ještě větší autenticitu. Bez čeho bych se ale obešla, jsou poslední dvě kapitoly. Děj se posouvá do roku 1974 a současnosti. Obě pasáže působí, že jsou v celé knize tak nějak navíc a nezapadají do ní, podobně jako u románu George Orwella 1984. Ubírají tomuto dílu tu skvostně realisticky popsanou bolest celé války.

Klíčová slova: Recenze, kniha, Anthony Doerr, pulitzerova cena, druhá světová válka