04.03.2020 18:14

Recenze: Velký Gatsby oživuje svoji slávu na divadelních prknech

Autor: Adéla Mitanová | Kurz: Online Stisk | Kategorie: Kultura

Román Velký Gatsby (1925) patří k nejznámějším dílům amerického spisovatele Francise Scotta Fitzgeralda. Z počátku ne moc oblíbený příběh o divokém životě newyorské smetánky v pozdějších letech čtenáře uchvátil. Vzniklo několik filmových adaptací, dramatizací i opera. Studenti herectví brněnské Janáčkovy akademie se rozhodli oprášit toto dnes již kultovní dílo a na začátku února představili Velkého Gatsbyho v Divadle na Orlí.

Představení Velký Gatsby. Zdroj: Martina Řeháčková

Francis Scott Fitzgerald se řadí mezi spisovatele takzvané ztracené generace. Toto označení se používá pro americké autory, kteří byli ovlivněni první světovou válkou a svoje prožitky reflektovali do umělecké tvorby. Skvělým příkladem je hlavní postava Jaye Gatsbyho, do které Fitzgerald promítl některé zkušenosti ze svého osobního života (nedostudoval univerzitu, zamiloval se do ženy během vojenské služby a další).

Příběh začíná po první světové válce. Vypráví o velmi bohatém a tajemném muži Jay Gatsbym. Ve svém domě na Long Islandu často pořádá velmi okázalé večírky, na kterých se scházejí všichni významní lidé z celého New Yorku. I přesto, že Gatsby denně hostí stovky lidí, nikdo ho moc nezná. Jediným člověkem, kterého si Gatsby připustí k tělu je jeho nový soused Nick Carraway.

Nick brzy zjišťuje, že hlavním důvodem, proč si získal Jayovu přízeň, je jeho vzdálená sestřenice Daisy. Gatsby ji poznal před mnoha lety, když ještě sloužil v armádě. Zamilovali se do sebe. Ona pocházela ze zámožné rodiny, zatímco on byl chudý. Rozhodl se proto odejít do zahraničí a vydělat si peníze. Od té doby uplynulo mnoho let a Daisy se mezitím vdala za bohatého Toma Buchanana. Jejich manželství ovšem není šťastné. Tom má milenku Myrtle, která je ženou majitele autoopravny George Wilsona.

Na žádost Gatsbyho mu Nick domluví schůzku s Daisy. Tím se Nick nechtěně začíná zamotávat do spletité sítě velkolepých večírků, uvolněných mravů a milostných románků. Události dostávají tak prudký spád, že zákonitě musí skončit tragédií.

Dramatizace Velkého Gatsbyho je dílem Rebekky Kricheldorf. Premiéru uvedlo hamburské divadlo Schauspielhaus teprve v roce 2012. Podle mého názoru si režisér Jiří Liška i dramaturg Michael Sodomka velmi dobře poradili s úpravou dramatizace a divák tak může očekávat opravdu kvalitní zážitek.

Scéna, kterou vytvořila Andrea Mužíková, je velmi minimalistická. Z počátku se zdála nudná. Nízké podium představující taneční parket a jednoduché kulisy v nevýrazných odstínech. Vše se změnilo v okamžiku, kdy nasvítili obrovské disco koule, které házely odlesky na všechny strany. Herci vešli v pestrobarevných kostýmech a hned bylo jasné, že minimalistická scéna je pro tuto inscenaci nutností. V průběhu inscenace herci střídali různé veselé kostýmy s formálnějšími oděvy.

Líbilo se mi svižné tempo představení. Nebylo zde žádné zdlouhavé vplouvání do děje. Hned na začátku je divák pomyslně vtáhnut rovnou na taneční parket doprostřed divokého večírku. Velká energie, která z herců přímo číší, téměř nutí obecenstvo vyskočit ze sedadel a začít tančit. Z části na to má jistě vliv zábavná a hravá choreografie Jana Šnajdera. Oceňuji, že toto tempo udržují až do úplného konce.

Herci podávali fantastické výkony. Radek Melša v roli Jaye Gatsbyho skvěle zahrál bohatého, ale trochu podivínského zbohatlíka. Nick Carraway v podání Johnnyho Horáka byl výborným vypravěčem celého příběhu. Hana Drozdová a Lukáš Dohodil představili toxické manželství Daisy a Toma Buchananových. Klára Bulantová a Matěj Beneš alias Myrtle a George Wilsonovi zase ukázali, že láska může vést ke zdrcujícímu konci.

Herci dokázali skvěle vystihnout hlavní myšlenku Fitzgeraldova díla. Ve Velkém Gatsbym se snaží ukázat pravdu o společnosti své doby. Všechny honosné oslavy, drahé domy a auta jsou jenom pozlátko. Jeho hlavním účelem je pouze zakrýt a oddálit krutou pravdu o krizi (nejen finanční), která nutně musí následovat.

Klíčová slova: recenze, divadlo, Fitzgerald, JAMU, Velký Gatsby