26.04.2015 23:34


Revoluce v módě přichází postupně a odspodu, vysvětlili dobrovolníci na Fashion revolution dni v Brně

Autor: Štěpánková Natálie | Kurz: Online Stisk | Kategorie: Zpravodajství

Před dvěma lety zahynuly stovky dělníků při pádu budovy Rana Plaza v Bangladéši. Měly v ní svou výrobnu i evropské  módní značky. Měl to být den revoluce v módě, den kdy se změní náš postoj k ní a podmínky pro dělníky vyrábějící naše oblečení. Od té doby se však přístup velkých značek k zaměstnancům příliš nezměnil. Proto je podle dobrovolníků z Fashion revolution nutné revoluci začít odspodu - od spotřebitelů. 

Brno – Na bangladéšské oběti módního průmyslu v pátek vzpomínali lidé po celém světě. Stranou nezůstali ani v Brně. V baru Šestá větev uspořádali dobrovolníci akci Fashion revolution day. Promítali dokumenty a pořady o módě, žádné záznamy z módních přehlídek či stylistické pořady návštěvníci však neviděli. Organizátoři Fashion revolution day ukazovali především zákoutí módního průmyslu, která jsou očím běžného spotřebitele skrytá. „Snažíme se lidi přesvědčit, aby se podívali na pravdu, aby se dívali na štítky u svého oblečení a aby si pak rozmysleli, jestli opravdu potřebují troje stejné šaty v různých barvách,“ vysvětlila organizátorka akce Veronika Sádovská.Kdo vyrobil moje oblečení? Otázka, kterou by podle Fashion revolution měli spotřebitelé firmám pokládat. Autor: Natálie Štěpánková

Hosté Šesté větve se nejdříve fotili v oblečení naruby, tak aby šel na cedulce vidět výrobce. Tyto fotografie pak sdíleli na sociálních sítí a pomocí hashtagu #WhoMadeMyClothes se výrobců ptali, kdo vyrobil jejich oblečení. Některé značky se zapojily a na otázku odpověděly, například česká značka youngprimitive. Ruce, které vidíte na fotce, jsou ruce naší švadleny, která je pánem svého času, její výdělek je nad úrovní průměrné české mzdy, je to spokojená a veselá ženská. A to především díky vám! Můžeme věci změnit, stačí se jen zamyslet,"  uvedla značka na svém facebookovém profilu.

Pořadatelé poté promítali dokument o budoucnosti módy a jejích dopadech na životní prostředí The Next Black a krátká videa o odvrácené tváři módního průmyslu. Nevynechali ani norskou realityshow Sweatshop – Smrtící móda, jejíž tvůrci poslali trojici módních bloggerů do výrobny oblečení v Kambodži.

„Nemá smysl chodit za firmami, aby se změnily. Jim jde především o zisk. My spotřebitelé musíme méně konzumovat,“ vysvětluje Sádovská a dodává, že jednou z alternativ v módním průmyslu jsou lokální designéři.  Dvě takové lokální designérky měly na akci prezentaci své značky froté oblečení Koivu.

Dále se přímo z Paříže pomocí videochatu připojila i ambasadorka Fashion revolution Kamila Boudová, která mluvila o udržitelné módě, na kterou je odbornice. Pořadatelé nezapomněli ani na hosta z druhé strany, vystoupil Rostislav Liška, který pracuje v módním průmyslu a buduje módní značky.

Dobrovolníci z hnutí Fashion Revolution pro Českou republiku a Slovensko se spojili s obchodem Freshlabels, který nabízí originální módu z celého světa a jehož brněnská pobočka je právě v zadní části podniku Šestá větev. Sádovská uvedla, že už teď pracují i na dalších akcích. „Chceme lidem ukázat další možnosti, o kterých většinou ani neví. Představíme jim lokální výrobce, poradíme jak nakupovat v sekáčích nebo jak si opravit oblečení,“ objasnila další plány organizátorka.

Čtyřiadvacátého dubna se před dvěma lety zřítila budova Rana Plaza v Bangladéši. V důsledku pádu zemřely stovky lidí. Známé evropské módní značky tam měly své dílny na výrobu oblečení. Den před neštěstím začaly stěny domu praskat, dělníci odmítli jít další den do práce. Vedení firem však zastavení výroby odmítlo. Od události funguje několik projektů, které se snaží upozornit na nevyhovující podmínky dělníků výroben oblečení v rozvojových zemích. Dobrovolníci z těchto projektů chtějí donutit velké značky, aby přijaly zodpovědnost za tragédii v Rana Plaza, také se snaží zlepšit podmínky ostatních dělníků. Organizace Fashion revolution cílí na spotřebitele levné módy, chce jim vysvětlit jaké má dopady a ukázat, že jsou i jiné možnosti nakupování oblečení.

Klíčová slova: Fashion revolution, móda, Rana Plaza

Fotogalerie

Hodnocení příspěvku

1 | 2 | 3 | 4 | 5 (1 - nejhorší, 5 - nejlepší)

Vkladání nových komentářů skončilo.