27.03.2012 19:00


Rozhovor: Čtyřlístek vznikl za jeden den a po jedné lahvi červeného vína

Autor: Daniel Zach | Kurz: Online Stisk | Kategorie: Kultura

Jméno Jaroslava Němečka nepatří k nejznámějším. Jeho práci lidé nejlépe poznají spíše ze čtyř jmen: Myšpulín, Fifinka, Bobík a Pinďa. Od roku 1969 kreslí časopis Čtyřlístek, po roce 1989 jej začal i vydávat. „Doma mám potvrzení, podle kterého jsme soukromé nakladatelství s pořadovým číslem tři,“ říká Němeček.

Jaroslav Němeček se narodil 20. února 1944 v Doksech u Máchova jezera a do tohoto prostředí také zasadil fiktivní Třeskoprsky, kde žije zvláštní čtveřice zvířecích hrdinů. Na jejich příbězích vyrůstali lidé, kteří je dnes čtou svým vnoučatům. Čtyřlístek nestárne.

 

Čtyřlístek provází dětstvím už několikátou generaci dětí. Vzpomenete si, jak vlastně vznikl?

V roce 1968 se nám na čas otevřely hranice do jiné a zajímavější ciziny. Jeli jsme s manželkou do Itálie na dovolenou a ta nová cizina nás uchvátila, byla zkrátka barevnější. Poprvé jsem viděl Pinocchia nebo Mickeyho Mouse, to byl pro mě zázrak. Když jsme se vrátili, sedli jsme si s manželkou k lahvince červeného vína a za jeden den jsme vymysleli celý Čtyřlístek – postavy, prostředí i děj. Původně měl vyjít jen jeden díl. Přestože jsem si myslel, že se dětem bude líbit a že dětský komiks tady citelně chybí, nečekal jsem až takový úspěch. Všichni chtěli další a další pokračování a tak začal Čtyřlístek vycházet pravidelně.

Jaroslav Němeček s manželkou vymysleli Čtyřlístek za jeden den při jedné lahvince vína.  Autor: Daniel Zach

 

Jak vydávání Čtyřlístku ovlivnily společenské změny, které se odehrály po roce 1989?

Ze začátku jsme měli velký pokles prodeje. Prvních dvacet let Čtyřlístku byly požadavky trhu opravdu veliké. Všichni chtěli, abychom zvýšili náklad. Ale proti stálo nakladatelství. Za socialismu totiž mělo každé nakladatelství předepsáno, kolik tun papíru může využít. A v Panoramě, která nás vydávala, chtěli tisknout i cestopisy, politiku. Pokud by se rozhodli, že uspokojí požadavky Čtyřlístku, nemohli by pak vydat třeba Cestu kolem světa. Po revoluci se znovu otevřely hranice a k nám přišlo hodně komiksů z Francie, Itálie. Náklad nám strmě klesal. Jestliže jsme se předtím dostali i na dvěstě padesát tisíc výtisků, najednou jsme spadli na padesát tisíc. Po nějaké době se to ovšem ustálilo a dnes jsme na stotisícovém nákladu na číslo.

 

Příběhy čtyř zvířátek z Třeskoprsk se vydávají už přes čtyřicet let. Nedocházejí nápady?

Měli jsme štěstí na scénáristy, kteří píší naše příběhy. Největší radost jsme měli z příchodu Ljuby Štíplové. Původně byla básnířka, ale zjistili jsme, že píše perfektní příběhy. Máme také více možností než mnoho dalších komiksů pro děti. Tom s Jerrym stojí pořád na jednom místě. Pořád dokola se honí po jednom domě a jednom dvorku. Čtyřlístek může zůstat na jednom místě, ale taky může cestovat časem a prostorem. Zpětně se kolikrát sám divím, kam jsme je poslali. V jednom díle jsme je nechali provrtat se rydlem do Austrálie – taková blbost.

 

Když jste vymýšleli konkrétní postavy, měly své předobrazy, ať už ve zvířatech, která jste měl, nebo v lidských charakterech?

Chtěli jsme figurky, které se hodí k dětem jak charakterem, tak postavou. Nejdříve jsme vymysleli prasátko, které se nemohlo jmenovat jinak než Bobík. Ten je silný. K němu přišel Pinďa. Už podle jména ustrašenec, který hned vezme do zaječích, ale zase je to velký sportovec. Potom jsme vymysleli Fifinku, která měla celou skupinku stmelit a usměrňovat. Nakonec nejvíc práce nám dala postava Myšpulína. Vynálezců se v příbězích pro děti vyskytovalo povícero, ale jak toho našeho odlišit od ostaních? Jak se bude jmenovat? Na dně té lahvinky vína jsme se shodli, že to bude kocour a bude se jmenovat Myšpulín.

 

Diskutuje se o vztazích mezi postavami. Miluje Fifinka Myšpulína? 

Nerozpitváváme to. Ale skutečně na předávání komiksových cen v meziprogramu přišli na pódium asi padesátiletí chlapi a začali promítat svoje rozbory toho, v jaké epizodě a jak se Fifinka dotkla Myšpulína, kdy ho jak oslovila. Vážně se zabývali tím, jak to mezi nimi je. Já přiznávám, že je mezi nimi nějaký cit, ale vše se samozřejmě odehrává ve vší počestnosti.

Příběhy z Třeskoprsk se přestěhují i na plátna kin.  Foto: Daniel Zach

Kreslí příběhy Čtyřlístku i někdo jiný, nebo jste pod nimi podepsán pouze vy?

Čtyřlístek jako takový maluju vždycky já, ale od začátku je celý časopis složený ze čtyř příběhů. Sám dělám aktuálně i příběhy Rexíka, ale další komiksy do časopisu kreslí jiní autoři a jsou z různých prostředí s různými postavami. Zpětně bývám často překvapený, co se tam kolikrát objevilo. Ale i tím, co jsem namaloval já.

 

Plánovali jste filmové zpracování Čtyřlístku. Dostane se do kin?

Hodně dlouho jsme hledali dobrého producenta a teď spolupracujeme s panem Šmídmajerem. Je nesmírně pečlivý, už nám pětkrát nechal předělat scénář. Znovu a znovu se štábem procházejí každou větu, každý pohyb. Přípravy trvaly tak dlouho, že mezitím přišla éra 3D a na západ od nás se kreslený film už prakticky přestal dělat. Já jsem trval na tom, že Čtyřlístek musí být kreslený. Po dlouhém diskutování jsme dospěli k závěru, že film bude 3D, ale že ve 3D bude jen prostředí, figurky budou kreslené. Už rok a půl se film vyrábí, zbývá jen vybrat hlasy a namluvit postavičky.

 

Prožije filmový Čtyřlístek nový příběh, nebo jste přepracovali dosavadní příhody?

Napsali jsme úplně nový příběh, který se odehrává v době Rudolfa II. Kdysi se chtěl výroby ujmout pan Pomeje. Stále nám říkal: Musí tam být splašený koně, co pět minut splašený koně. Něco, co ty děti probudí. Požár, výbuch, lupiči. Nakonec tam opravdu jsou jak splašení koně, tak požár i loupežníci. Poslední a definitivní verze je, že do konce roku musí být film hotový.

Klíčová slova: Čtyřlístek, komiks, Jaroslav Němeček

Hodnocení příspěvku

1 | 2 | 3 | 4 | 5 (1 - nejhorší, 5 - nejlepší)

Vkladání nových komentářů skončilo.