11.03.2019 09:38


Rozhovor: Pracujeme na slovenské a anglické verzi hry, říká Tereza Kráčmarová ze spolku Fakescape

Autor: Zuzana Hudcová | Kurz: Online Stisk | Kategorie: Zpravodajství

Raketový start zažil projekt Fakescape, který na podzim představili studenti politologie. Koncept únikové hry, který učí studenty středních škol rozeznávat dezinformace, slavil úspěch i na prestižní soutěži Peer-to-Peer: Facebook Global Digital Challenge. Nově si zahrají hru i studenti na Slovensku. Podle jednadvacetileté vedoucí spolku Terezy Kráčmarové se bude vytvářet i více verzí hry.

Audio

    Viděli jsme, že naše práce má smysl. Foto: Zuzana Hudcová
         
    Autor:

Brno – Odhalit kandidáta na prezidenta, který manipuluje veřejností. O to se snaží studenti v únikové hře Fakescape, která se umístila na druhém místě uznávané americké soutěže. Studentka Tereza Kráčmarová s týmem jezdí do škol, ve kterých učí studenty rozpoznávat fake news. Dopadnout padoucha se pokusilo skoro pět tisíc žáků. Nově si zahrají hru na školách i Slováci. V budoucnu se dočkají i cizinci. „Chceme vytvořit hru, která bude hratelná ve světovém kontextu úplně všude," komentuje jednadvacetiletá vedoucí spolku.

Jezdíte s únikovou hrou do středních škol. Co je náplní hry?

Studenty rozdělíme do skupin. Všichni z nich jsou novináři, kteří se ocitli v roce 2028 před prezidentskými volbami. Pomocí čtyř úkolů musí odhalit, kdo z kandidátů ovlivňuje veřejnost, kdo chce zavést po výhře ve volbách nějaké nedemokratické změny. Studenti zjišťují prostřednictvím nápověd, kdo je tím kandidátem, který chce provést tyhle děsivé změny.

Kdo se stane vítězem hry?

Výhercem se stane tým, který jako první dokáže chytit padoucha. Obecně vyhrávají všichni, kdo stihnou hru dokončit. Samozřejmě ti nejrychlejší jsou zařazeni do našeho žebříčku nejrychlejších týmů, který máme zveřejněný na webových stránkách.

Stává se vám často, že některé týmy hru nedokončí?

Snažíme se tomu předcházet. Pokud vidíme, že je nějaký tým hodně pozadu, tak jim radíme. Chceme, aby si tým alespoň prošel všechny čtyři úkoly.

Nejrychleji dopadli padoucha na Gymnáziu v Chotěboři. V čem tkví úspěch nejrychlejších týmů?

Rychlost týmu ovlivňuje jejich efektivní spolupráce. Některé úkoly řeší týmy tak, že si zvolí vedoucího, který to všechno dělá sám. Lepší je, když si úkoly rozdělí mezi sebe. Je to samozřejmě i o tom, jak kdo dokáže vyhledávat informace na internetu. Někomu to jde lépe, jinému hůře. Také záleží, jak si čtou žáci zadání. Někdy zjistíme, že ho nepochopili, protože mu nevěnovali moc pozornosti.

Hru si zahráli i studenti na Slovensku. Plánujete vytvořit kromě slovenské i jinou cizojazyčnou verzi hry?

Pracujeme na slovenské verzi a měly by vzniknout i dvě anglické. Brzy se chystáme jet do Švédska a Maďarska. Přeložíme tedy původní českou hru a druhou verzi zaměříme na jiné téma, než je politika. Výhledově se nebráníme tomu, pomáhat jiným státům vytvářet jejich národní ztvárnění hry.

Jinou variantu hry chcete vytvořit i v České republice. Pro koho bude určená?

Plánujeme vytvořit druhou českou verzi, která se bude zaměřovat na žáky základních škol. Rádi bychom ji začali brát do škol na konci jara. Od té první hry se bude lišit. Nebude se zaměřovat hlavně na politiku. Chceme změnit příběh a zmenšit obtížnost hry. Už teď jezdíme na základky a víme, že bude dobré, když jim hru upravíme.

Fakescape je určený i pro veřejnost. Kdy si mohou hru zahrát?

Momentálně nás čekají tři veřejná hraní. První bude 18. března v Praze v Bio Oku, druhé bude 20. března na Jarmarku spolků na Fakultě sociálních studií Masarykovy univerzity. Třetí veřejné hraní se uskuteční 27. března v brněnské Expediční klubovně. Na veřejná hraní se mohou lidé přihlásit buď jednotlivě, nebo s týmem. V Brně je hraní zdarma, v Praze veřejnost zaplatí účastnický poplatek, který činí padesát korun za osobu.

Na projektu jste začínali v šesti. Teď se Fakescape věnuje více než dvacet lidí. Kdo se může stát vašim členem?

Postupně jsme začínali přibírat posily, které nám pomáhají s propagací a překladem do slovenské verze. Poté jsme vytvořili výzvu na katedře politologie. Studentům katedry jsme poslali e-mail, že hledáme posily. Zapojit se mohl kdokoliv. Momentálně ale nikoho nehledáme. Uvidíme, jak dosavadní zájemce dokážeme zapojit. Teď je nás okolo pětadvaceti včetně dvou vyučujících. Díky tomu stíháme navštívit více škol a uspořádat veřejná hraní.

Bodovali jste druhým místem na soutěži Peer-to-Peer: Facebook Global Digital Challenge. Jak na vás soutěž působila?

Organizace byla poněkud chaotická, ale já oceňuji, že soutěž dává příležitost mladým lidem vymyslet něco nového, co může nakopnout jejich život jiným směrem. V samotném finále jsme zůstaly jen tři týmy. Byli jsme jediní, kteří měli téma fake news. Zbylé dva týmy soutěžily s tématy migrace a islámu. Viděli jsme, že naše práce má smysl. Takže v tom všem pokračujeme a jezdíme dál po školách.

Projekt Fakescape si našel u veřejnosti i na soutěži své fanoušky. Dostala se k vám i kritika?

Kritika se k nám dostala, ale zejména od lidí, kteří budou kritizovat vždycky a všechno. Hlavně lidi, kteří tu hru nikdy neviděli a nehráli ji. Tvrdí, že vozíme propagandu do škol a přesně vědí, že jsou v ní obsaženy nějaké názory. I když to tak není. Hra je udělaná tak, aby v ní nebyly konkrétní situace a skuteční politici. Ale stejně se najde někdo, kdo si myslí, že to děláme špatně.

Svým projektem zastupujete chybějící výuku mediální gramotnosti na školách. Jak by se podle vás měla vyučovat?

To je velká otázka. Kdybych to věděla, tak by se o mě učitelé prali. Problém je v tom, že máme mediální výchovu začleněnou do školních osnov. Mediální výchovu těžko může učit někdo, kdo nemá ani Facebook. Jak jim má pak vykládat o bezpečném pohybu na sociálních sítích. Myslím si, že to může nakonec fungovat líp, když to přijdou učit lidé z praxe. Třeba v Chotěboři děti mají mediální výchovu, protože je vede učitelka, která vystudovala žurnalistiku a o témata se zajímá. Jenže to není všude.

Klíčová slova: Fakescape, Tereza Kráčmarová, fake news, Peer-to-Peer: Facebook Global Digital Challenge, hra, mediální výuka, dezinformace

Fotogalerie

Hodnocení příspěvku

1 | 2 | 3 | 4 | 5 (1 - nejhorší, 5 - nejlepší)

Vkladání nových komentářů skončilo.