20.03.2017 14:39


Sběratelství historických vozidel je krásný koníček, avšak není pro každého

Autor: Petr Uhlíř | Kurz: Stisk | Kategorie: Zpravodajství

Je mu 77 let a sběratelství historických vozů se věnuje prakticky celý život. Oldřich Křižka patří mezi sběratele, kteří se společně se všemi fanoušky starých vozů sešli na brněnském výstavišti, kde se konal šestý ročník Classic Show Brno 2017. Zároveň patří do brněského Veteran clubu, který sdružuje lidi se stejným koníčkem jako má on.

Sběratel Oldřich KřižkaBrno - Oldřich Křižka je sběratelem starých motocyklů a automobilů. „Starým vozidlům se věnuji už asi šedesát let. Začalo to s mojí první motorkou, kterou jsem si koupil ve třinácti letech,“ říká Křižka. Kromě něj přijely na brněnské výstaviště ve dnech 17. – 19. března stovky dalších sběratelů a milovníků historických vozidel. Konal se zde šestý ročník výstavy veteránů a veletrhu řemesel spojených s jejich renovacemi Classic Show Brno 2017. Kromě toho byla k vidění expozice týkající se policejní historie a také módní přehlídka dobového oblečení.

Sbíraní historických vozů patří všeobecně mezi velice drahé koníčky. Podle slov Křižky je velký finanční kapitál nejlepším základem pro to, aby mohl člověk se sbíráním aut začít. „Renovace starého vozu vyjde na hodně peněž. Pohybujeme se v rozmezí od půl do dvou milionů korun. Všechno záleží na složitosti oprav a velikosti auta,“ poznamenává zaměstnanec autoservisu zaměřeného na renovace historických vozidel Petr Novotný. Mimo finanční náročnosti zde hraje roli i náročnost časová. Podle renovátora Martina Treschla zabere jedno auto zhruba 4 tisíce hodin čistého času.

Sběratel Křižka však patří mezi ty, které peníze za opravy vozu příliš netrápí. „Momentálně vlastním třicet motorek a šest historických automobilů. Renovacemi se příliš nezabývám. Jde mi spíš o minulost daného vozidla. Zároveň je však pro mě každý vůz kusem umění.“ dodává Křižka. Za jeden ze svých největších skvostů považuje Škodu Spartak a starý motocykl značky Manet, který koupil od svého kamaráda. Každý ze sběratelů se zaměřuje na jiné přednosti vozů. Pro některé je důležitá rarita, pro jiné je rozhodující technické zpracování.

Obecně jsou různé veteránské srazy a výstavy u veřejnosti velice oblíbené. Dokazuje to vysoká návštěvnost a spokojené ohlasy z řad příchozích. „Určitě je to super zážitek, jsem rád že můžu vzít svého syna a ukázat mu krásu starých vozů,“ oceňuje návštěvník Classic Show Václav Habler.

Aby mohl řidič s historickým automobilem vyjet na silnici, musí projít speciální technickou kontrolu. Nejprve však musí dostat povolení od atestační komise. Ta zkoumá, jestli je vozidlo v takové podobě, jako když vyjelo z výrobní linky. Poté ještě vozidlo musí obstát u krajské komise, která zkoumá technický stav vozidla. „Je to dost komplikovaný proces se spoustou papírování. Já sám mám několik svých vozidel takto registrovaných, a navíc zasedám v obou komisích,“ sděluje Křižka. Největším požitkem však pro tohoto sběratele není projížďka v jednom ze svých vozidel. „Nejlepší zážitek je pro mě, když si sednou do své Škody Spartak a zavřu oči. To mi ke spokojenosti stačí,“ přiznává Křižka.

Sběratelé starých dopravních prostředků se sdružují do klubů. Oldřich Křižka je členem Veteran Automoto clubu Brno. „V současnosti má náš klub 93 členů, ale nové nepřibíráme. Pokud už se rozhodneme někoho přijmout dostane na rok zkušební lhůtu,“ říká Křižka. Brněnský Veteran club patří k nejstarším klubům sběratelů na území České republiky. Také se jedná o jednoho z pravidelných účastníku Classic Show Brno.

Nezapomeňte si přečíst fotoreportáž a prohlédnout fotky z Classic Show Brno 2017.

Klíčová slova: Classic show Brno, sběratelství, výstaviště

Fotogalerie

Hodnocení příspěvku

1 | 2 | 3 | 4 | 5 (1 - nejhorší, 5 - nejlepší)

Vkladání nových komentářů skončilo.