06.11.2011 09:38


Šikovné ruce a kreativní myšlení vydělávají z tepla domova

Autor: Alžběta Vejrostová | Kurz: Online Stisk | Kategorie: Ekonomika

V televizních reklamách už zase vyzvání rolničky a prodejci už výzdobou výloh lákají k nákupu prvních vánočních dárků. Přečtěte si, kde můžete levně nakoupit drobné ručně dělané dárky profesionální úrovně nebo naopak, jak si můžete na vánoční potěšení pro blízké přivydělat, pokud máte šikovné ruce a originální nápady.

V poslední době jakoby se roztrhl pytel s internetovými stránkami, které zprostředkovávají prodej výrobků amatérských šperkařů, módistů, výrobců keramiky, kovářů, malířů a jiných uměleckých řemeslníků. Zejména pro šikovné studentky a studenty může být prodej ručních výrobků zajímavou formou přivýdělku nebo cestou, jak si levně a stylově vylepšit garderobu nebo nakoupit originální dárky. Občas ale není jednoduché se v obrovské nabídce zorientovat.

Fler.cz – největší obchod ručních výrobků. Je ale i nejlepší?

Studentka výtvarné pedagogiky Denisa Mikulíková prodává své výrobky přes Fler.cz už asi dva roky. „Jsem tvůrčí člověk, výrobky se mi hromadily v šuplíku a časem nebylo, za co nakupovat pořád nový a nový materiál. Tím, že jsem některé kousky prodala, jsem získala prostředky, které zase nastrkám do dalšího materiálu a nových technik, které si chci vyzkoušet. A vlastně je znovu zpeněžím jiným způsobem,“ vysvětluje umělkyně.

Fler.cz navštíví denně podle dostupných statistik na osmdesát tisíc návštěvníků, kteří mají možnost pohlédnout si obchůdky více než dvaadvaceti tisíc prodejců. Jak dodává další výtvarnice Andrea Vintrová, dnes už je tak velmi těžké být vůbec v takové záplavě zboží vidět. „Sami organizátoři radí prodejcům, aby se sdružovali do týmů, které si vzájemně kladně hodnotí své výrobky. Zboží se tak dostává na přední stránky zobrazující se nakupujícím. To mi připadá hloupé, občas jsou na hlavní stránce věci, které za nic nestojí. A na to, abych si platila krátkodobou pozici na úvodní stránce, nemám peníze,“ řekla nespokojeně.

Originální ruční výrobky se dají za rozumné ceny snadno zpeněžit. Foto: Alžběta VejrostováProvozovatelé stránek Fler.cz přišli od dob jejich vzniku v roce 2008 s řadou zajímavých inovací. O nejzajímavějších prodejcích či jejich technikách vydávají často rozsáhlé články, pořádají workshopy a nejaktuálnějším projektem je připravovaná akce Fler offline – adventní trh. Stejně jako ostatní podobné prodejní servery ale Fler.cz kontroluje interní poštu, kterou probíhá komunikace mezi prodejcem a nakupujícím. Snaží tak zamezit tomu, aby nakupující oslovovali přímo prodejce jiným způsobem. Přišli by tak pochopitelně o zisk z provize. Ten činí zpravidla asi deset až patnáct procent z ceny, kterou si prodávající určí. „ Na Fler.cz prodávám svoje keramické výrobky. Za keramickou věž jsem si určila cenu pět set korun, s provizí ho tak můj zákazník bude kupovat asi za pět set padesát korun,“ uvedla Vintrová.

Největším negativem tohoto obrovského tržiště je pak to, že prodejci se často inspirují u kolegů a jen málo co je pak skutečně originální. „Je to taková kopírka na nápady. Cokoliv nového kdokoliv vytvoří, vzápětí někdo zkopíruje. I když se provozovatelé snaží řadu problémů vychytat, tohle asi neuhlídají,“ dodala Mikulíková, autorka přibližně sedmdesáti prodaných šperkových sad.

Dalšími možnostmi prodeje jsou další webové stránky, jarmarky nebo farmářské trhy. Tady je ale problém s různými povoleními a smlouvami. Proto ještě spousta maloprodejců tento způsob nevyhledává a po podobných serverech je tak velká poptávka.  

Zlaté české ručičky vyrábí tisíce věcí

Vedle momentálně nejpopulárnějšího a nejrychleji se rozrůstajícího obchodu Fler.cz existuje řada jiných a mnohdy i stejně starých velmi podobných projektů. Často deklarují vznešené cíle, jako je rozvoj lidových řemesel, vytváření kooperujících komunit či oživování zapomenutých a objevování nových technik. Jejich nejviditelnější prezentací stejně zůstává zprostředkovávání prodeje ručních výrobků mezi uživateli.

Mezi nejnavštěvovanější internetové stránky tohoto typu pak patří například Potvor.cz, Umcentrum.cz, Tisicveci.cz nebo Zlateceskerucicky.cz. Fungují prakticky na stejném principu jako Fler.cz, ale v menším měřítku. Orientace v obchodech bývá jednoduchá. Vyhledávat se dá skrz jednotlivé kategorie, podle typu zboží, barvy nebo materiálu. Součástí většiny stránek jsou i blogy, na kterých uživatelé mohou prezentovat své zkušenosti, nové techniky i své životní příběhy.

Originální šperky Denisy Mikulíkové si našly na internetu své zákazníky. Foto: Denisa MikulíkováČasto se mohou návštěvníci stránek seznámit i s různými návody na vlastní kreativní řádění, ne vždy však mají dostatečnou kvalitu. „Zaráží mě úroveň některých zveřejněných návodů. Jsou tu takové, které návodem vlastně nejsou. Vyjádření, že ´pak už jen žehličkou různě vrtíme´ fakt za návod nepovažuji. Chtělo by to stanovit pevnější pravidla a trochu to ohlídat,“ vyjádřila svou nespokojenost právě s kvalitou návodů v internetové diskusi na serveru Potvor.cz Jitka Studénková.

Každý z prodejců se snaží svým profilem kupujícím přiblížit, ne vždy je to však ku prospěchu věci. „Osobně jsem alergická na věty typu - baví mě tvořit, ale už se mi toho doma válí moc a neunosím to, tak to nabízím dál - na mě to působí dojmem, že tvůrce většinu toho už nosil sám a už ho to nebaví, tak se toho chce zbavit. Jako kupujícího mě to uráží. To se hodí tak do bazaru,“ kritizovala uživatelka nikaArt obsah vizitek některých prodejců v diskusi.

Od ostatních obchodů se pak asi nejvíce liší Umcentrum.cz. Působí totiž nejméně komerčním dojmem. Stránky založilo Sdružení amatérských výtvarníků a řemeslníků. „Chceme udržet určitou uměleckou úroveň,  proto oslovujeme především umělce a řemeslníky, jejichž práci jsme měli možnost vidět na některé webové či reálné prezentaci. Nejdůležitějším předpokladem pro umožnění zřízení profilu na Umcentru.cz je autenticita, neotřelá tvůrčí invence a originalita,“ uvedla za server, v jehož nabídce jsou i multimediální projekty, mluvčí Irena Marie Hartingerová.

Klíčová slova: Ruční výrobky, dárky, brigáda, přivýdělek, internetový obchod, e-shop, šperky, móda, keramika

Hodnocení příspěvku

1 | 2 | 3 | 4 | 5 (1 - nejhorší, 5 - nejlepší)

Vkladání nových komentářů skončilo.

Přehled komentářů

Irena Marie Hartingerová | 08. 05. 2012, 11:50
Moc děkuji za milé pozitivní hodnocení..:-)-...Irena Marie Hartingerová