15.03.2019 21:16


Šmejdi se nově zaměřují na podomní prodej a uzavírání smluv po telefonu

Autor: Petr Vadovič | Kurz: Online Stisk | Kategorie: Zpravodajství

Zvoní vám telefon nebo zvonek u dveří? Dejte si pozor, může jít o takzvané šmejdy. Předváděcí akce už nejsou dost výnosné, šmejdi začali využívat podomní prodej a uzavírání smluv po telefonu. Jde především o zdánlivě výhodné nabídky dodávek energie.

K porušování spotřebitelských práv nyní dochází i díky telefonickému uzavírání smluv

Brno – Stížností na porušování spotřebitelských práv a nekalé praktiky takzvaných „šmejdů“ neubývá. „Dříve převažovaly stížnosti na předváděcí akce. Ty jsou na ústupu, nově se však objevuje porušování práv spotřebitelů v oblasti elektroenergetiky a plynárenství,“ uvedla právnička kanceláře ombudsmanky Žaneta Dočkalíková.

Převážně jde o nabídky podomních prodejců na výhodnější dodávky energií. „Nedával jsem pozor, co ten domovní prodejce do smlouvy píše. Já řekl na dva roky, on napsal tři. Pak tam ještě propašoval nevýhodnou smlouvu na žárovky. Nakonec jsem od smlouvy odstoupil, ale musel jsem platit velké peníze,“ popsal svoje zkušenosti pětasedmdesátiletý důchodce Hanuš Hora.

V rámci uzavírání smluv prodejci často předávali cenné dárky, například LED žárovky. Při vypovězení smlouvy pak za ně zprostředkovatelé chtěli plnou kupní cenu. „Z původní koruny, za kterou dárek dostali, se pak ceny šplhaly k řádům tisíců,“ popisuje Dočkalíková.

V dnešní době spotřebitel jen těžko rozliší mezi dodavatelem a zprostředkovatelem. Mnoho smluv je navíc uzavíráno po telefonu, kde spotřebitel nedostane dostatek informací o tom, s kým vlastně mluví. „Obrací se na nás celá řada lidí ve věcech, které nejsou v naší působnosti. Podle zákona kontrolujeme jenom činnost státních orgánů. V tomto můžeme občanům poradit, ale řešit to věcně nemůžeme,“ upozornil zástupe ombudsmanky Stanislav Křeček.

Zatímco problémy s dodavatelem řeší Energetický regulační úřad (ERÚ), který má dohled nad dodavateli energií na starost, stížnosti na zprostředkovatele spadají pod Českou obchodní inspekci (ČOI). V případě stížnosti na smlouvu samotnou má ERÚ ve věci právo spor s dodavatelem přímo řešit. ČOI může pouze zprostředkovat mimosoudní dohodu. Pokud zprostředkovatel nereaguje nebo na dohodu přistoupit nechce, musí se zákazník obrátit na příslušný soud.

Největší akcí ERÚ ohledně spotřebitelských práv je zahájení dvou správních řízení s dodavateli energií, kteří nabízeli LED žárovky k uzavřeným smlouvám, většinou zdarma nebo za korunu. „Celkem se to týkalo více jak šestnácti tisíc lidí. Energetický regulační úřad zahájí správní řízení a bude dodavatelům ukládat pokutu,“ řekla právnička kanceláře ombudsmanky Tereza Němcová Čáslavská.  ČOI za loňský rok provedla 44 kontrol. Ve většině z nich zjistila porušení zákona o ochraně spotřebitele. Správní řízení budou zahájena. „Problémem je, že vyřešit takové problémy trvá měsíce či roky a šmejdi si mezitím vymyslí něco jiného, na co spotřebitele nalákají,“ přiznala Němcová Čáslavská.

Rozmáhajícím se problémem je také uzavírání smluv po telefonu. Jakmile pak v telefonátu vyjádří minimální souhlas, je smlouva uzavřena a těžko se od ní ustupuje. „Já osobně se smlouvami po telefonu zkušenost nemám, ale stát by to měl rozhodně řešit. Lidé, které nezajímá, co jim v tom telefonu říkají, snadno naletí,“ upozornila sedmasedmdesátiletá důchodkyně Zdislava Pražáková.

Spotřebitelé si navíc nejsou vědomi, že takto nějakou smlouvu uzavřeli. „Pro člověka bez právnického vzdělání může být velmi složité rozpoznat, jestli nezávazně mluví o nějaké nabídce, nebo uzavírá smlouvu po telefonu,“ poznamenal Křeček. Zejména starší lidé si nejsou vědomi, že je to možné. „Manželce vždycky říkám, aby to hned položila, když jí v telefonu něco nabízí, a aby hlavně na žádné otázky neodpovídala ano,“ řekl Hora.

Klíčová slova: šmejdi, smlouva po telefonu, podomní prodej, nekalé praktiky, spotřebitelská práva

Fotogalerie

Hodnocení příspěvku

1 | 2 | 3 | 4 | 5 (1 - nejhorší, 5 - nejlepší)

Vkladání nových komentářů skončilo.