12.10.2010 22:53


Tomáš Bátrla: Trh hromadných slev na internetu je zaplněný

Autor: Lukáš Valášek | Kurz: Online Stisk | Kategorie: Ekonomika

Brno – Tomáš Bátrla je spoluzakladatelem serveru hromadného nakupování Vykupto. Tato služba patří do trojice největších v České republice a v minulých měsících zaznamenala prudký rozvoj.

Tomáš BátrlaJak Vykupto vzniklo?
Samotný koncept Vykupto má prapůvod v Číně, kde už funguje stovky let. Před několika lety v USA vznikl server Woot, který nabízí velké slevy převážně na elektroniku. Největšího úspěchu ale dosáhl Groupon, který to rozšířil na služby a učinil nabídky lokální. Když jsme před minulými vánocemi viděli, jak úspěšně tento koncept v USA funguje, řekli jsme si, že by to bylo zajímavé zkusit i v České republice. Rozhodně jsem nečekali, že se budeme rozvíjet tak rychle. Z desítek návštěvníku našeho webu denně jsou za pár měsíců tisíce.

V čem je ten mechanismus tak zvláštní?
Je to přínosné pro všechny, kteří jsou zapojení. Dodavatel, například restaurace nebo masážní salon, sice musí dát zákazníkům velkou slevu, ale my mu tam na oplátku přivedeme několik stovek lidí a taková reklama ho tak ve výsledku přijde poměrně levně, protože se snažíme nastavovat slevy tak, aby dodavatel byl na svých nákladech. Zákazníci zase každý den mají novou zajímavou nabídku, na niž se mohou těšit, a která jim umožní značně ušetřit.

Nevidí někteří lidé v takto velkých slevách automaticky nějaký háček?
Někteří se opravdu obávají, že když je něco ve slevě, tak nabídka nebude kvalitní. Pravdou je ale pravý opak. Obchodník se musí hodně snažit, aby zákazník příště přišel i bez slevového kuponu.

Jak vyhledáváte nabídky?
Hodně nás oslovují sami dodavatelé. Nicméně když jdeme městem, snažíme se koukat kolem sebe. Když člověk míjí třeba pěkný kosmetický salon, řekne si, že by nebylo špatné zařadit ho do nabídky. Pak už tam stačí zavolat a zkusit vyjednat podmínky. Hodně přitom dbáme na kvalitu. Naší zákazníci budou mít navíc brzy možnost dát nám najevo, že se jim služba líbila formou sms třeba přímo z restaurace.

Není dnes už na českém trhu v této oblasti hodně těsno?
My jsme momentálně jsme tak druzí až třetí na trhu. Myslím si, že se v budoucnu udrží tak pět nejsilnějších hráčů. Rozjet vlastní server je lehké, protože na internetu jsou nabízeny kompletní skripty, které stačí za pár tisíc korun koupit a o vše je tím postaráno. Velice složité je to ale udržet v chodu. Je potřeba každý den získávat novu nabídku, mít na webu dobré texty, poskytovat zákazníkům odpovídající podporu a starat se i o růst počtu zákazníků. Když jsme s tím začínali, rozjeli jsme to takřka bez peněz. Dnes už je trh zpola rozebraný, takže je pro úspěšný vstup potřeba daleko větší kapitál.

Jak si na trhu hledáte svoje místo?
Profilujeme se nejenom jako slevový server, ale také jako průvodce městem. Sleva v našem podání představuje jakési snížení bariéry pro vyzkoušení něčeho nového. Když člověk vidí drahou restauraci, může se zdráhat zaplatit spoustu peněz za večeři, u které riskuje, že nebude dobrá. Pokud ale má možnost dát si tam jídlo za polovic, je pravděpodobné, že to vyzkouší. Hodně přitom cílíme na mladé pracující ženy. Grafika webu je jim přizpůsobená a máme tam i postavičku paní Vykoupilovou, která je jakýmsi prototypem naší zákaznice.

Dělá to menší konkurence hůře než vy?
Myslím, že to dělají dobře, ale mají méně uživatelů a tím i menší prostor ve vyjednávání s dodavateli.

Nabízíte převážně služby. Je to tím, že je těžké získat tak vysoké slevy na zboží?
Problém je v tom, že u zboží v našich podmínkách nejde dosáhnou tak vysokých slev. Navíc když budeme nabízet třeba žehličku, je množství potenciálních zákazníků mnohem menší. Dobrý oběd nebo let balonem si může dopřát kdokoliv, novou žehličku potřebuje jenom pár lidí.

Jaké máte plány do budoucna?
Chtěli bychom expandovat do dalších velkým měst po republice i na Slovensko. Plánujeme také možnost placení stravenkami a zavedení dárkových poukázek s kreditem, který u ná obdarovaný může utratit libovolně.

Článek o hromadných slevách na internetu si můžete přečíst zde.

Klíčová slova: slevy, podnikání, internet

Hodnocení příspěvku

1 | 2 | 3 | 4 | 5 (1 - nejhorší, 5 - nejlepší)

Vkladání nových komentářů skončilo.