11.03.2016 23:00


Touha po tom být sám sebou je silnější než láska. Dánská dívka Toma Hoopera je film o naději

Autor: Aleš Ligas | Kurz: Online Stisk | Kategorie: Kultura

Britský režisér Tom Hooper opět prokázal svůj talent pro natáčení historických dramat z evropského prostředí. Na snímky Králová řeč a Bídníci navázal podobně zdařilým filmem Dánská dívka. Poprvé se ve svém filmu věnuje tématu, které překračuje dobu a pro většinovou společnost stále není dořešenou záležitostí. Dánská dívka v podání Eddieho Redmayna nám dokazuje, že touha člověka po tom být sám sebou je silnější než cokoliv, co je nám blízké. 

Eddie Redmayne ve filmu Dánská dívka. Promo fotografie. Zdroj: Workingtitlefilms.com

Předlohou hrdiny tohoto filmu je dánský malíř Einar Wegener, který žil ve dvacátých letech v Kodani. Einar byl transsexuál, který se nedokázal smířit s tím, že žije v mužském těle. Byl jedním z prvních lidí, kteří neúspěšně podstoupili operativní změnu pohlaví. Transsexuální hnutí jej dodnes považuje za symbol odvahy a boje za svou přirozenost.

Autor knižní předlohy David Ebershoff vystavěl příběh filmu kolem hlavního hrdiny Einara Wegenera, kterého hraje Eddie Redmayne a jeho manželky Gerdy Wegener, kterou představuje charismatická Alicia Vicander. Scénář Dánské dívky je založený na silném vztahu, který mezi sebou mají obě hlavní postavy a který je postupně konfrontován pravdou o přirozenosti Einara. Eddie Redmayne, který je svým sensibilním hereckým výrazem předurčen k výjimečným rolím, potvrdil své herecké kvality už v loňském roce v oscarové roli Stephena Hawkinga ve filmu Teorie všeho.

Jemná krása dánské přírody je přirovnatelná jak k jemným fyzickým rysům Einara, tak především k jeho jemné duši. Půvab dánských plání a zálivů dokresluje svou hudbou francouzský skladatel Alexandre Desplat, který s Hooperem spolupracoval i na oscarovém filmu Králova řeč.

Film Dánská dívka. Promo fotografie. Zdroj: Workingtitlefilms.com

Ve filmu dominují spíše psychologické scény a prožívání pocitů jednotlivých postav nad samotným dějem. Zlomovým momentem filmu je scéna, v níž Einar pózuje své ženě v punčochách a probouzí v sobě svou potlačenou ženskou duši, která je uvězněná v mužském těle. Film Dánská dívka ukazuje, jak těžký existenciální boj musí transsexuál svést při své cestě za svým pravým já. Zvlášť složité je to navíc v období dvacátých let, kdy se společnost stále ještě potýká s řadou předsudků a konformních názorů. Symbolem této konzervativní společnosti je vzpomínka na Einarova otce, který v mládí přistihl Einara, jak políbil svého přítele Hanse a oba je zbil. Právě záliv ve Vejle, kde vyrůstal, mu připomíná jediný okamžik v jeho životě, kdy byl sám sebou a opakovaně tento motiv přenáší do svých obrazů.

Einar v sobě odděluje dvě bytosti. Přijímá přirozenou ženskou duši, které říká Lili a zároveň Einara, který je pro něj jen mužským tělem, které je sociálně vytvořeným konstruktem normálnosti. „Je jedno co mám na sobě, když sním, jsou to sny Lili,“ popisuje Einar své vnitřní rozpoložení v jedné ze scén.

Bolest, kterou působí své manželce Gerdě, mu samotnému ubližuje. Její snaha najít silnou vůli k pochopení svého manžela, pro ni nutně znamená jeho ztrátu. Ve filmu pozorujeme přeměnu z nestydaté charismatické Gerdy v nešťastnou ženu s těžkým životním břemenem, láskou k muži, který už nechce ani nemůže být jejím manželem. „Einar je mrtvý. Oba to musíme přijmout,“ zdůrazňuje své bývalé ženě v jedné z posledních filmových scén Einar, který se už nikdy nechce vzdát své pravé identity.

Alicia Vicander, která se mimo jiné představila ve filmech Anna Karenina nebo Ex machina, za tuto prozatím její nejsilnější roli získala před dvěma týdny Oscara. Gerdina ztráta Einara jako psychické opory se v závěru filmu mění i ve ztrátu fyzickou, kdy graduje i herecký výkon Alicie Vicander.

Snímek Dánská dívka je příběhem lidské bytosti, která hledá naději na život, ve kterém by se mohla stát sama sebou. Ukazuje nám, že transsexualita je těžký životní úděl, který si zaslouží spíše pomoc a pochopení než potlačení a opovržení. Zároveň nám také dokazuje, že touha po tom být sám sebou je jedna z nejsilnějších lidských potřeb.

Klíčová slova: Dánská dívka, film, Eddie Redmayne, Alicia Vicander,

Fotogalerie

Hodnocení příspěvku

1 | 2 | 3 | 4 | 5 (1 - nejhorší, 5 - nejlepší)

Vkladání nových komentářů skončilo.