02.04.2019 21:13


Tuto je džungle. Zlodějská džungle, říká podvedený důchodce Hanuš Hora

Autor: Petr Vadovič | Kurz: Online Stisk | Kategorie: Zpravodajství

Přestože podvodných předváděcích akcí ubývá, na fenomén takzvaných šmejdů stále doplácí velké množství důchodců. V posledních letech jsou stále častější případy podvodů u podomních prodejců energií. Své o tom ví i pětasedmdesátiletý Hanuš Hora.

Hanuš Hora musel nakonec zaplatit 1200 za žárovky, které dostal darem k podepsání smlouvy. Foto: Petr Vadovič

Plzeň – Když v létě 2016 otevřel Hanuš Hora dveře podomnímu prodejci, tak ještě netušil, že na to doplatí. Doslova. Když mu nabídl levnější energii od společnosti Lama s tím, že může ušetřit až 500 korun, pětasedmdesátiletý důchodce podlehl a s prodejcem podepsal smlouvu. „Neuvědomil jsem si, že když se podívá na fakturu, tak nemůže vědět, kolik ušetřím. Protože cena energie se skládá z několika položek. Jenom na to chytají lidi,“ upozorňuje Hora. Dodavatele energie chtěl změnit už delší dobu. Prodejce se navíc choval velmi přátelsky.

K smlouvě se vrátil až za měsíc a nestačil se divit. Místo dvou let, na které chtěl smlouvu podepsat, v ní byly napsány tři. Navíc tam byla i smlouva s firmou Blue Ocean, od které dostal jako dárek k podepsání smlouvy dvě LED žárovky. V případě vypovězení smlouvy měl za žárovky zaplatit 1200 korun, což byl zhruba trojnásobek jejich obvyklé kupní ceny. „Měl jsem se mu koukat pod ruce, když tu smlouvu vyplňoval,“ říká podvedený důchodce.

Začal tedy pátrat, co s tím může dělat. „V knihovně si občas prohlédnu dTest. V té době se zrovna podobnými problémy zabývali. Tak jsem jim napsal,“ popisuje Hora. Odpověděli mu, že smlouvu je možné vypovědět do čtrnácti dnů od začátku dodávky elektřiny. Mezitím mu Bohemia, od které do té doby elektřinu odebíral, nabídla slevu. Hora to přijal a Bohemia Lamě sdělila, že má nyní smlouvu do roku 2020. Lama mu tedy elektřinu dodávat nezačala a smlouvu s ní mohl bez sankcí vypovědět. Problémem se však staly žárovky.

Podle dTestu měl nepoužité žárovky vrátit poskytovateli licence. „Zmátlo mě poskytovatel licence. A to byla zásadní chyba,“ přiznává Hora. Místo firmě Blue Ocean je poslal společnosti Lama. Za měsíc mu přišlo vyrozumění, že má zaplatit oněch 1200 korun. Nezbývalo nic jiného než zaplatit. „Za blbost se holt platí,“ dodává důchodce.

Od té doby už se s podomními prodejci nebaví, stejně jako nepřijímá nabídky po telefonu. Až mu skončí smlouva se současným dodavatelem elektřiny, vybere si nového podle kalkulačky na webu regulačního úřadu, která mu dodavatele energií seřadí podle ceny.

Fotogalerie

Hodnocení příspěvku

1 | 2 | 3 | 4 | 5 (1 - nejhorší, 5 - nejlepší)

Vkladání nových komentářů skončilo.