23.02.2011 17:20


Už dvanáctileté děti se učí, který úvěr je pro ně nejvýhodnější

Autor: Tereza Švecová | Kurz: Online Stisk | Kategorie: Ekonomika

Žáci druhého stupně základních škol si hrají na rodinu. Někdo hraje otce a matku, jiní děti nebo prarodiče. Každá domácnost má stanovený rozpočet, s nímž musí hospodařit například při koupi nového auta nebo výběru dovolené.

Vysočina - Na předposlední dva bloky výuky finančního vzdělávání projektu Rozumíme penězům, tedy výhodné nakupování a spoření a investice, se minulý víkend připravovali učitelé základních škol na Vysočině. Program se zaměřuje na finanční vzdělávání žáků a učitelů druhých stupňů základních škol, které je podle statistik nedostačující.

Děti se v projektu seznamují s požadavky reálného života a začínají se zajímat o to, jak se hospodaří ve skutečných rodinách. „Před půl rokem jsme kupovali nové auto, bylo by fajn, kdyby naše děti už jako malé věděly, co všechno koupě auta obnáší a na co je důležité se při výběru zaměřit,“ přiznala masérka Petra Prokopová z Pelhřimova.

Desetiletá školačka by ráda věděla, jak si založit bankovní účet, už ve čtvrté třídě. Foto: Tereza Švecová.Učitelé ale pracují stejně jako žáci, osvojují si nové znalosti, řeší modelové situace, prezentují své výsledky a setkávají se s odborníky z praxe. „Pro naši školu je projekt velice výhodný, semináře a workshopy pro učitele zvyšují jejich kvalifikaci a děti se příjemným způsobem seznámí s finanční problematikou, která se jim bude v budoucnosti hodit například při výběru povolání,“ sdělil ředitel základní školy Havlíčkova v Jihlavě Ladislav Březina.

Projekt je rozdělen do deseti lekcí podobně jako učebnice, kterou mají učitelé k dispozici. Čerpají z ní metodiku výuky a materiály pro žáky. „Každá škola má dva hlavní koordinátory, kteří školí učitelský sbor ve vybraných deseti úkolech, jež žákům druhého stupně postupně zadávají,“ uvedla manažerka projektu z občanského sdružení AISIS Stanislava Křížová. V takzvaných projektových dnech potom žáci hledají potřebné informace, rozhodují, co je pro ně výhodné a podle toho vyplňují tabulky. „Učitelé ohodnotí výsledky každé domácnosti a poskytnou dětem zpětnou vazbu, aby věděly, kde riskovaly, na čem mohly ušetřit nebo které investice jsou výdělečné,“ vysvětlil Ladislav Březina.

Nyní děti řeší problematiku smluv a výběru dovolené. Všechny úkoly jsou ale rozděleny podle náročnosti. „Projekt je uzpůsoben výkonnosti a znalosti žáků jednotlivých tříd druhého stupně, výjimečně učitelé upravují úlohy určené žákům šestých tříd prvnímu stupni,“ doplnil ředitel jihlavské školy Březina.

S nápadem na projekt přišla před pěti lety česká pobočka GE Money Bank. V prvním roce dotovala banka pilotní projekt na šesti základních školách. „Program byl efektivní a plán finančního vzdělávání se za podpory Evropského sociálního fondu rozšířil do pěti krajů,“ informovala Křížová. Přes padesát základních škol, které se projektu účastní, je k vidění na mapě.

Klíčová slova: Rozumíme penězům, finanční vzdělávání, základní škola

Hodnocení příspěvku

1 | 2 | 3 | 4 | 5 (1 - nejhorší, 5 - nejlepší)

Vkladání nových komentářů skončilo.

Přehled komentářů

Tomáš | 17. 08. 2011, 16:37
celá maminka