29.09.2017 12:24


Vojen Drlík v Moravské zemské knihovně přednášel o protektorátním divadle

Autor: Veronika Matúšová | Kurz: Stisk | Kategorie: Kultura

Dernisáž výstavy Cudné mlčení dějin s podtitulem Německé divadlo v Brně 1938–1944 uvedené v červenci letošního roku doprovodil její autor Vojen Drlík přednáškou. Ve čtvrtém patře Moravské zemské knihovny tak návštěvníci 27. září nahlédli do méně známé a příliš nediskutované historie brněnského německého divadla a do životů v této době působících osobností.

Brno – Na dernisáži výstavy Cudné mlčení dějin uvedla organizátorka akce Romana Macháčková Vojena Drlíka jako dramaturga, překladatele a vedoucího Památníku písemnictví na Moravě. „Tato výstava v sobě nese trochu z každého zájmu pana Drlíka,” upozornila. Na výstavě složené z informačních panelů začal tvůrce pracovat před třemi lety, když během jiného bádání narazil na nedostatečně popsané období německého divadla v Brně. „Objevil jsem naprosté temno. K tématu neexistuje dostatek zdrojů, chybí materiály a možnost jejich sdílení. Často se o tehdejších událostech skutečně cudně mlčí,” uvedl autor, který vycházel z pečlivé rešerše dobového tisku a archivu.

V přednášce Drlík podrobně okomentoval situaci v divadle Na hradbách, které je dnes známé jako Mahenovo divadlo, i dění v divadle Reduta. Na počátku války značně ubylo diváků. „Za uměním se chodí v dobách klidu,” dodal k tomu Drlík. Věnoval se umělcům působícím v tomto období, jejich osudům a v neposlední řadě značně upravenému válečnému repertoáru. „Přípustní byli chorvatští, maďarští, někteří skandinávští nebo třeba japonští autoři,” řekl. Nacistická cenzura nesmírně zužovala výběr ze světové klasiky, českých tvůrců v úvahu mnoho nepřicházelo. „Děsivé na tehdejší situaci v Brně bylo udržování iluze kulturní instituce, falešného dojmu normálnosti,” ukončil svou prezentaci, po které využili přítomní prostor pro dotazy často se týkající dramaturgie nebo historie českého divadla v souvislosti s totalitními režimy.

V početné skupině posluchačů se objevila i studentka teorie a dějin divadla Lucie Šedajová. „Jsem tu díky svému zaměření, chci si doplnit znalosti o brněnském divadle,” vysvětlila. Brněnské německé divadlo nepatří mezi často omílaná témata, částečně se mu věnuje třeba předmět Brněnský divadelní prostor vyučovaný na Filozofické fakultě. „Zájemci o divadlo včetně takovýchto historických podrobností by mohli ocenit časopis naší katedry Theatralia nebo přednášky Horizonty Teatrologie, které jsou otevřené veřejnosti,” doporučila studentka.

Budoucnost výstavy, která návštěvníkům poskytla výjimečnou příležitost informovat se o jinak zamlženém úseku dějin divadelního umění, zatím není známá, autor o jejím přesunu vyjednává. Třetího října se v Moravské zemské knihovně uskuteční vernisáže k výstavám Paměť tváře/Tváře paměti a výstavě Ohlédnutí, která je v rámci cyklu Oči Brna věnována Milanu Uhdemu.

Klíčová slova: Moravská zemská knihovna, divadlo, výstava

Fotogalerie

Hodnocení příspěvku

1 | 2 | 3 | 4 | 5 (1 - nejhorší, 5 - nejlepší)

Vkladání nových komentářů skončilo.