09.03.2018 18:32


Všechny členy znám jménem, říká dirigent univerzitního orchestru

Autor: Kateřina Bečková | Kurz: Online Stisk | Kategorie: Univerzita

Úspěch prosincového koncertu dokázal nemalý zájem o univerzitní symfonický orchestr. Mnoho lidí se do sálu Besedního domu ani nevešlo.  Těleso v roce 2005 založil Martin Mazánek, který ho dodnes řídí a obstarává veškerou agendu.

Univerzitní orchestr zkouší každé úterý. Foto: Kateřina Bečková

Brno – Univerzitní orchestr má asi šedesát stálých hráčů, většinu z Masarykovy univerzity. Studenti si orchestr mohou zapsat jako předmět, jehož absolvování je odměněno čtyřmi kredity. Zakladetel orchestru Martin Mazánek hráče každý úterní podvečer připravuje na vystoupení, o které je obvykle velký zájem. „Dalo se předpokládat, že připravený repertoár přitáhne velké publikum,“ konstatuje dirigent Martin Mazánek.

 

Pokud jste předpokládal velké publikum, proč jste neuspořádal více vystoupení?

To jsme hodně řešili. Před Vánoci ovšem bývá problém, že muzikanti vystupují i s jinými tělesy. O koncerty je v tu dobu velký zájem a dát dohromady šedesátičlenný orchestr je náročné.

 

Znáte všechny členy jménem?

Ano, jménem i příjmením.

 

Jsou všichni studenty Masarykovy univerzity?

Pokud některé hráče mezi studenty univerzity nemohu sehnat, vystupují i externisté. Ze smyčcových nástrojů jsou klasickým problémem violy. Občas vypadnou i trumpety a momentálně bojuji s nedostatkem lesních rohů a trombonů. V takových případech nastupují placení profesionálové.

 

Z jakých skladeb sestával repertoár prosincového koncertu?

Měli jsme připravenou filmovou hudbu, ale snažil jsem se ji namixovat s klasickou. Na druhou stranu, kdybychom hráli jen klasiku, nezaujalo by to tolik posluchačů. Klasické kusy je potřeba vybírat opatrně, aby se líbily i lidem, kteří takový styl běžně neposlouchají.

 

Děláte aranže skladeb sám?

Ne, to většinou kupuji. Buď jako originální filmové partitury, nebo noty od nakladatelství pro symfonické orchestry. Když hrajeme Johna Williamse (skladby z filmů Hvězdné války nebo E.T., pozn. red.) tak to je signature edition, přímo aranžované autorem.

 

Když máte skladbu přímo od skladatele, není pro orchestr, který je většinově složen z amatérských hráčů, problém ji nacvičit?

Ty úpravy, které kupujeme, jsou dělány pro studentské orchestry, takže některé věci jsou mírně zjednodušené. V originálech jsou těžká místa, ale můj úkol je nakombinovat repertoár, aby byl celkově zvládnutelný. Ano, vždycky se během semestru najde něco, co je velmi těžké a co hráče potrápí, ale díky tomu se posunují dál.

 

Jak dlouho nacvičujete jednu skladbu?

To záleží na obtížnosti. Některá nás umí potrápit na celý semestr, jinou bychom mohli veřejně odehrát po dvou třech zkouškách, opravdu záleží na konkrétní skladbě. Obecně trvá semestr, než nacvičíme repertoár na jeden koncert.

 

Takže na další koncert se můžeme těšit v květnu?

Zhruba tak to vychází. Přesné termíny ještě řeším s externisty z konzervatoře, protože těm na to období připadá maturita a absolventské koncerty. S drobnými obměnami budeme opakovat podzimní koncert. Z nových skladeb zazní Jurský park od Johna Williamse, a pokud se mi podaří sehnat noty, tak ještě Poslední mohykán.

 

Bude víc koncertů?

Chtěl bych udělat dva. Tak doufám, že se tím pokryje poptávka ze strany posluchačů.

Klíčová slova: symfonický orchestr, koncert, dirigent

Fotogalerie

Hodnocení příspěvku

1 | 2 | 3 | 4 | 5 (1 - nejhorší, 5 - nejlepší)

Vkladání nových komentářů skončilo.