08.11.2016 14:53


Zvolsi.info: Internet je supermarket s informacemi, nejezte ty zkažené

Autor: Aneta Krikelová | Kurz: Stisk | Kategorie: Studentský servis

Projekt Zvolsi.info radí mladým lidem, jak se vyznat v médiích a jak si z nepřeberného množství informací vytáhnout ty pravdivé a ověřené, aby nešířili dezinformace a nepravdu dále.

Autor: Autoři projektu Zvolsi.info

Brno  Kampaň Zvolsi.info vznikla v rámci školního předmětu o propagandě na Masarykově univerzitě. Studenti, převážně z oboru politologie na Masarykově univerzitě, vytvořili kampaň, jejíž cílem je osvětlit, jak rozeznat na internetu "dobré a špatné" informace. Tento projekt je reakcí na výzkum, podle kterého 25,5 procent Čechů věří dezinformacím a 24,5 procenta věří dokonce dezinformačním médiím více než tradičním.

Tým Evropské hodnoty, nevládní odborné instituce, provedl analýzu a svou metodologií identifikoval 39 stránek, které označil za dezinformační. Tyto stránky dále rozdělil do tří skupin. Na takzvané tvůrce dezinformací, nosiče dezinformací a weby bez vlastního obsahu neboli agregátory. Weby, které spadají do některé z těchto skupin, se často skrývají za netransparentnost. U mnohých z nich není možné zjistit provozovatele, autory nebo finanční zdroje. Mezi tyto webové stránky zařadily například Parlamentní listy, Bez politické korektnosti, Svět kolem nás, Vlastní hlavou a další.

Projekt Zvolsi.info cílí především na mladé lidi, středoškoláky a vysokoškoláky. „Některým věcem zkrátka člověk uvěří spíše v šestnácti než ve čtyřiceti, a i toho dokáže propaganda využít.“ To je podle Ondřeje Chlupáčka jeden z důvodů, proč se tým studentů zaměřil na tuto věkovou kategorii. Osvětu plánují šířit především pomocí přednášek, sociálních sítí a na webových stránkách. Na stránkách kampaně je mimo jiné Surfařův průvodce po internetu, který je zjednodušeným návodem, na co si dát pozor a jak se na internetu pohybovat. První přednášky budou v Brně, Litomyšli a Olomouci a budou vedeny lidmi, kteří mají zkušenosti a ví, jak se správně pohybovat v mediálním prostředí.

Na webových stránkách kromě informací naleznete i blog, kam postupně přidávají články ohledně toho, jak se správně pohybovat ve světě médií. Jedním z témat je i nálepkování, které je v dnešních médiích velmi časté. Ondřej Chlupáček ho trefně přirovnal k lepení papírků na záda. „Jdeš po chodbě, lidi se za tebou otáčí, smějí se a ty vůbec nechápeš, co se děje. Pak ti tvůj kámoš ze zad odlepí papírek s nápisem, který ti moc nelichotí. A hlavně ani není pravdivý. Nálepkování, o kterém mluvíme my, funguje v podstatě stejně. Akorát se nelepí na záda, ale píše se do článků a internetových diskuzí.“ V dalším článku pomáhají rozeznat propagandu a dezinformace od kvalitních a především pravdivých textů.

Jejich cílem není přikazovat ostatním, co mají číst. Jde jim o to, aby mladí lidé dokázali rozpoznat, které články stojí za přečtení, a které leda tak k pobavení. „S informacemi je to totiž trochu jako s jídlem a internet je velký supermarket, kde si je může kdokoli obstarat. Informace, které čtenář konzumuje, mohou být stejně škodlivé jako zkažené jídlo.“  K jejim článkům se pochvalně vyjádřil i Martin Veselovský z DVTV a Tomáš Prouza, státní tajemník pro evropské záležitosi.

Klíčová slova: zvolsi.info, fss, studenti, politologie, media

Fotogalerie

Hodnocení příspěvku

1 | 2 | 3 | 4 | 5 (1 - nejhorší, 5 - nejlepší)

Vkladání nových komentářů skončilo.